چه وقت هایی باید برای کودکان قصه گفت ؟

اگر شما قصه های زیبایی برای کودکان تعریف کنید ،کودکان دوست دارند به قصه شما گوش بدهند .
وقت مناسب قصه گویی ، عبارت است از :
هنگام خواب
هنگام حمام کردن
بعد از بازیهای پر تحرک و انجام کارهای سخت
بعد از غذا
و هر وقت که آنها نیاز دارند تا شما در کنار آنها بنشینید و با آنها حرف بزنید .

قصه گویی بیش از هر چیز به برقرار شدن رابطه خوب بین کودکان و والدین کمک می کند . وقتی پدر ، مادر ، و یا هر بزرگتری کنار کودک خود مینشیند و برای او قصه میگوید ،در حقیقت به نوعی با کودک ارتباط برقرار می کنند .قصه گویی چنین موقعیتی را به وجود می آورد و به این دلیل ، کودکان ، قصه گویی را دوست دارند و همیشه می خواهند تا شما در کنار آنان باشید و قصه بگویید .
از چه سنی میتوان برای کودک قصه گفت ؟
از زمانی که کودک به حرف های شما توجه میکند و دوست دارد که شما برای او حرف بزنید ،زمان قصه گویی شروع میشود .
به این ترتیب از دوران نوزادی میتوان برای کودکان قصه گفت . شیرخواران متوجه میشوند کسی با آنان صحبت می کند . اساس قصه گویی ، همین ارتباط است .
به کودکان یاد بدهید به حرفای شما گوش بدهند ،به صدای شما توجه کنند و حرفها را دنبال کنند .
سعی کنید هر روز با کودک حرف بزنید . موقع شیر دادن و یا بازی کردن با کودک در باره خودش حرف بزنید و یا کارهایی را که میخواهید انجام بدهید .با صدای بلند به او بگویید .این کارها شروع قصه گویی است
قصه گویی با تصویر
این فعالیت از چهار ماهگی آغاز میشود
تصویر هایی از حیوان ها ، انسان ها و و سیله های مختلف را روی مقوا بچسبانید . فراموش نکنید که هر تصویر را جداگانه بچسبانید . به این ترتیب ، هر تصویر را به کودک نشان بدهید و اسم آن تصویر را برای او بگویید .
قصه گویی با تصور را جدا گانه بچسبانید . به این ترتیب هر تصویر را به کودک نشان بدهید و اسم آن تصویر را برای او بگویید .

انواع وسیله هایی را که مربوط به کودک است . جمع آوری کنید . مانند عروسک ها اسباب بازی ها ظروف غذا پوشاک
عروسک را ببین موهاش قشنگ است ،مگر نه ؟ من می خواهم موهای او را شانه بزنم ،لباس تنش کنم و با تو به گردش برویم .

این عروسک خیلی خوابش می آید . میگوید من دوست دارم که بخوابم . تو هم وست داری بخوابی ؟
این قاشق توست . من با آن به تو غذا میدم … غذاهای خوشمزه را تو میخوری و بزرگ میشوی .این قاشق دوست دارد همیشه غذاهای خوب به تو بدهد. دلت می خواهد سوپ بخوری > فرنی بخوری ؟
می توان برای همه وسایل ماجرا های ساده بیان کرد . همان طور که اشاره شد همه این کارها ، شروع یک قصه گویی خوب برای کودک است . سپس خواهید دید که کودک شما به قصه هایی که بعد ها شما برای و تعریف میکنید ،توجه میکند .
فصه گویی بر اساس کلمه های آشنا
کودکان تا دوسال یاد میگیرند که به قصه های کوتاه و ساده ای که شما برای آنان تعریف میکنید توجه کنند .
برای این گروه سنی از کلمه های آشنا استفاده کنید .
توجه کنید که کودک شما با کلمه هایی آشنا است و وچه کلمه هایی را میشناسد . ممکن است کودک شما با کلمه هایی مانند آب ،مامان ، بابا ، ماه ، جوجه ، غذا ، خواب ،و .. آشنا باشد . با توجه به همین کلمه ها ، سعی کنید یک قصه ساده بگوید .
• یک جوجه کوچولو بود که میخواست غذا بخورد . پیش مادرش رفت و مادر به او غذا داد . بعد پیش بابا یش رفت و بابا به او غذا داد . جوجه غذاهایش را خورد تا سیر شد . بعد شب شد و ماه آمد . جوجه کوچولو پیش مادرش رفت و خوابید.

توجه کنید که آشنا بودن کودک با این کلمه ها به این معنی نیست که باید آنها را بیان کند . مهم این است که کودک ، معنای کلمه های گفته شده را بفهمد .

مهارت های کلامی در یک سالگی رشد میکند . یعنی کودک با کلمه های بیشتری آشنا می شود . و میتواند کلمه ها و جمله های جدیدی به زبان بیاود . با توجه به رشد کلامی کودک در قصه ها از کلمه های مختلفی استفاده کنید .
برای کودکان این گروه سنی اتفاقهایی را که روزانه با آنها سر و کار دارند تعریف کنید .به عبارت دیگر ، ماجراهای آشنا را برای کودک به قصه تبدیل این قصه ها را هنگامی که مشغول به انجام آن هستید ، برای کودک تعریف کنید برای مثال :
• یک بچه کوچولو بود که وقتی لباس هایش کثیف می شد ، مادرش آنها را عوض می کرد . پیراهنش را در می آورد ، شلوارش را در می آورد ، جوراب هایش را در می آورد.
• زیر پیراهنش را در می آورد. شورتش را در می آورد و بعد آن وقت یک شورت تمیز پای آن بچه کوچولو می کرد یک پیراهن تمیز هم به او می پوشاند . بچه کوچولو ، لبا س های تمیزش را دوست داشت .

فکر نکنید که برای این گروه سنی باید ماجراهای عجیب و غریبی تعریف نکنید . همه اتفاقهای ساده ای که هر روز کودک آنها را مشاهده می کند . بسیار جالب و شنیدنی است . به کارهایی که در طول روز با کودک خود انجام می دهید ، فکر کنید . همه آنها را به یک قصه شنیدنی تبدیل کنید .
با توجه به حیوان هایی که کودک در اطراف خود می بیند ، قصه های گوناگویی تعریف کنید . کودکان روستایی با انواع حیوانات اهلی آشنا هستند .
در باره حیوان ها قصه هایی بر اساس موارد زیر تعریف کنید :
زندگی حیوان ها :
زندگی حیوان ها موضوع جالبی برای قصه ها هستند . مواردی مانند زود بیدار شدن مرغ و خروس ، آب بازی اردک ها و مرغابی ها ، بازی کردن گربه ها کار کردن مورچه ها ، لانه ساختن پرنده ها ، آب بازی اردک ها و مرغابی ها ، بازی کردن گربه ها ، کار کردن مورچه ها ، لانه ساختن پرنده ها ، آب بازی ماهی ها ، بار کشیدن اسب و الاغ ، و … می تواند به قصه تبدیل شود .
شکل ظاهری حیوان ها
شکل ظاهری هر حیوان ، موضوع خوبی برای قصه است . مانند پرواز پرنده ها ، بودن ماهی در آب ، گوش های دراز است و الاغ ، بدن مار دراز است ، پشم ها ی گوسفند و بز و … برای نمونه به این قصه ها توجه کنید .

یک گنجشک کوچولو با یک ماهی در آب دوست شد . گنجشک به ماهی کوچولو گفت : بیا با هم پرواز کنیم و برویم به آسمان ها ماهی گفت : من نمی توانم پرواز کنم من که بال و پر ندارم .
آن وقت گنجشک . همانجا کنار آب نشست و با ماهی بازی کرد .
در 18 ماهگی ، کودک شما می تواند به خوبی راه برود و به دنبال شما این طرف و آن طرف می آید . و از این سن ؛ قصه هایی که برای کودک تعریف می کنید ، بهتر است با بازی و شعر ، همراه باشد . قصه هایی بگویید که در آن ،حرکت باشد .
• قصه ای بگویید که گنجشک می خواهد پرواز کند . و به این طرف و آن طرف بال بزند . پرواز کردن و بال زدن را با کودک تمرین کنید . در این بازی می توانید یک ماجرای ساده به وجود بیاورید . برای مثال گنجشک می افتد و بالش درد می گیرد . بعد یک گنجشک دیگر می آید و به او کمک می کند .
• قصه ای بگویید که در آن ، یک اسب می دود ، روی دودستش بلند می شود و می دود . تا لب رودخانه آب بخورد . همه این ماجرا ها را می توانید به شکل قصه و بازی اجرا کنید :
• قورباغه ای که می جهد .
• قاصدکی که در هوا می چرخد .
• برگی که از شاخه درخت به زمین می افتد .
• ماشینی که در خیابان حرکت می کند .
• و …

نکته : در قصه گویی برای کودکان یک تا دو سال به نکته های زیر توجه کنید :
*قصه ها باید کوتاه باشد .
*از کلمه هایی استفاده شود که برای کودک اشنا است .
*ماجراهایی که هر روز کودک می بیند ، بهترین موضوع برای قصه گویی است .
*هر قصه را بارها تکرار کنید .
*قصه ها را بابازی همراه کنید .
*متل ها و ترانه های محلی را برای کودک خود بخوانید
*استفاده از کتابهای پارچه ای را برای کودکان این دوره سنی فراموش نکنید .

 

کودکان دو تا چهار سال

کودکان در این گروه سنی به خوبی می توانند حرف های شما را بفهمند . حتی می توانند با شما گفتگو کنند .

به این دلیل به کلمه و جمله هایی که کودکان به کار می برند و یا درباره موضوع هایی که حرف می زنند ، توجه کنید .

بر اساس همان کلمه ها ، جمله ها و موضوع ها ، قصه های مختلفی برای کودکان تعریف کنید .

خوب است قصه ها را برای کودکان کمی هیجان آمیز کنید. ماجرا همان اتفاق هایی است که در یک قصه رخ می دهد ، پرواز یک پرنده ، دوستی یک گنجشک و ماهی یا حمام کردن کودک، یک ماجرا است .

ماجرای قصه باید برای کودکان دو تا چهار سال تنوع بیشتری داشته باشد . به قصه فعالیت شماره 3 که برای کودکان یک تا دو سال مناسب است توجه کنید . حالا می خواهیم این قصه را برای کودکان 2 تا 4 سال کمی هیجان آور کنیم .

 

یک گنجشک کوچولو بود که با ماهی دوست شد . گنجشک کوچولو گفت ؟ بیا بازی کنیم . بیا با هم پرواز کنیم . ماهی گفت : من که بال و پر ندارم مانند تو پرواز کنم . من فقظ باید در آب باشم و در آب بازی کنم .

گنجشک کوچولو غمگین شد ، او دلش می خواست با ماهی بازی کند . فکر کرد و گفت : پس من درون آب می آیم و با تو بازی می کنم .

ماهی خوشحال شد و گفت : آخ جون چقدر خوب زود توی آب بپر .گنجشک کوچولو خودش را در آب انداخت . اول کمی بال و پر زد اما دید که دارد خفه می شود و نمیتوانست مثل ماهی در آب شنا کند . گنچشک کوچولو داشت خفه می شد . شروع کرد به جیک جیک کردن . مادر گنجشک صدای او را شنید و بال زد و خودش را به گنجشک کوچولو رساند . زود با نوکش او را گرفت و از رودخانه بیرون آورد . گنجشک کوچولو تازه فهمید که نمی تواند مانند ماهی ، آب بازی و شنا کند . او تصمیم گرفت برود و با بقیه گنجشک ها بازی کند .

با مقایسه این دو قصه میتوان فهمید که روایت دوم ، ماجرای بیشتری دارد و برای یک کودک دو یا سه ساله مناسب تر است .

قصه هایی را تعریف کنید که توجه کودکان به انواع صدا ها جلب شود.در اطراف شما چه صدا هایی وجود دارد که کودک می شنود .

شاید صدا های زیر باد :

  • صدای انواع حیوان ها
  • باد و باران
  • صدا هایی که در خیابان شنیده می شود .
  • صدای هواپیما
  • صدای رودخانه
  • صدای انسان
  • صدای وسیله های موجود در خانه ( رادیو، تلویزیون و …)

 

به نمونه قصه شماره 2 مراجعه کنید.این قصه توجه کودکان را به انواع صدای حیوان ها جلب می کند .

کودکان در این سن از قصه های هم وزن و هماهنگ لذت می برند . این قصه ها آهنگین هستند و به خاطر شعر گونه بودن آنها مورد توجه قرار می گیرند.

کودک را تشویق کنید که اگر می تواند و دوست دارد این قصه ها را حفظ کند .

 

از کتاب های قصه استفاده کنید و قصه ها را برای کودکان بخوانید . کتابهای قصه که معمولا همراه با تصویر باشد برای کودکان بسیار جالب است . بهتر است از این سن همراه با کتاب برای کودک قصه خوانی کنید . قبل از قصه خوانی به نکته های زیر توجه کنید .

*قبل از آن که کتاب را برای کودک بخوانید ، خودتان آن را مطالعه کنید . آیا قصه مناسبی است ؟

*اگر قصه برای کودکان 2 تا 4 سال طولانی است ، قسمت هایی از آن را کوتاه کنید .

*اگر بعضی از کلمه ها برای کودک سخت است ، آنها را تغییر دهید .

*تصویر ها را به کودک نشان بدهید .

*کودک را کنار خود بنشانید تا بتواند تصویر ها را به خوبی نگاه کند .

 

کودکان در این سن از قصه های خنده دار لذت می برند . شما می توانید هر ماجرا را با تغییر لحن آن ، خنده دار کنید . فقط به یاد داشته باشید که از مسخره کردن آنها دوری کنید .

برای نمونه به قصه شماره 3 مراجعه کنید .

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.