آثار تغذیه مناسب در سه سال اول زندگی بر رشد مغزی کودکان

کمبود و کاستی در مورد غذای مصرفی کودکان در سالهای آغازین زندگی، می تواند زمینه ابتلای آنها به مشکلات رفتاری در سنین نوجوانی شود.

نتایج مطالعه پژوهشگران در ایران و بررسی بر روی 160 کودک، نشان می دهد که احتمال ابتلا به مشکلات رفتاری در آن دسته از کودکان که در سه سالگی نشانه های بد گوارش در آنها دیده می شود، بیشتر است. بر پایه این گزارش، کودکان مبتلا به بدی گوارش در سه سالگی به کمبود پروتئین، آهن، روی و ویتامین B که همگی از عوامل حیاتی برای رشد مغز است، دچار هستند. این گزارش می افزاید که این کمبودها با ایجاد اختلال در عملکرد مغز، ابتلای کودک به مشکلاتی از قبیل بیش فعالی و پرخاشگری را فراهم می کنند.

پژوهشگران نشانه های بدی گوارش از قبیل فقر آهن، کم خونی، لاغری، موهای بی رنگ شده و لبهای ترک خورده رادر میان کودکان سه ساله مورد بررسی قرار دادند.

کودکانی که در سالهای آغازین زندگی، مبتلا به بدی گوارش بوده اند، به احتمال زیاد هرچه بزرگتر شوند، اقدام به قانون شکنی و فرار از مدرسه می کنند یا به دعوا با دیگران می پردازند و یا اختلالات رفتاری دیگری در آنها دیده می شود.

سه سال اول زندگی در رشد مغز بسیار مهم و حیاتی بوده و تغذیه مناسب طی این دوران بسیار مهم است.

 

منبع : سایت دکتر احمد شاه فرهت

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.