آشپزی برای کودکان-آش ها و حلیم

آش حبوبات (ماش و عدس): (از هفته دوم ماه هشتم به بعد)
مواد لازم:
گوشت تكه‌اي معادل يك عدد تخم‌مرغ
يا گوشت چرخ كرده يك قاشق غذاخوري پر
ماش يك قاشق مرباخوري
عدس يك قاشق مرباخوري
برنج يك قاشق مرباخوري
پياز يك عدد (كوچك)
سبزي آش (شويد، جعفري، گشنيز و تره) يك قاشق غذاخوري
كره يك قاشق مرباخوري
طرز تهيه:
عدس و ماش را جداگانه بپزيد. گوشت را با كمي پياز و آب، پخته سپس برنج را به آن اضافه كنيد. كمي كه جا افتاد سبزي و كره را داخل آش بريزيد. بعد از چند دقيقه جوشيدن، حبوبات پخته شده را هم اضافه كنيد و مرتب هم بزنيد تا همه مواد آن كاملاً مخلوط شوند.
آش جو: (از هفته دوم ماه هشتم به بعد)
طرز تهيه:
مواد لازم و طرز تهيه آن مانند آش قبلي است فقط به جاي ماش از بلغور جو يا جوپرك شده استفاده مي‌شود.
آش كلم: (از هفته دوم ماه هشتم به بعد)
مواد لازم و طرز تهيه آن مانند آش جو است. گوشت را با كمي پياز و آب، بار كنيد سپس هويج و كلم را كه قبلاً به قطعات ريز خرد كرده ايد همراه با جو (به صورت بلغور يا پرك شده) به آن اضافه نماييد. مواد آش كه پخته شده سبزي و كره را داخل آن بريزيد.
آش كه كاملاً جا افتاد، يك قاشق غذاخوري كشك پاستوريزه كم نمك به آن اضافه نمائيد. (اگر از گوشت چرخ كرده استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد آنرا با كمي پياز رنده شده به صورت كوفته قلقلي در آوريد و وقتي سبزي و كره را به آش اضافه مي‌كنيد، كوفته قلقلي‌ها را هم داخل آش بريزيد).
آش گندم: (از 9 ماهگي به بعد)
مواد لازم و طرز تهيه اين آش هم مانند آش جو است. ولي به جاي جو از يك قاشق مرباخوري گندم پرك شده هم استفاده كنيد. وقتي آش جا افتاد يك قاشق غذاخوري كشك پاستوريزه و كم نمك به آن اضافه نمائيد تا حدود 5 دقيقه با آش بجوشد. كشك‌‌هاي ديگر را قبل از اضافه كردن به آش چند دقيقه بجوشانيد. كشك طعم آش گندم و جو را دلپذيرتر و ارزش غذايي آن را بيشتر مي‌كند.
آش لوبيا و عدس: (از 9 ماهگي به بعد)
مواد لازم و طرز تهيه آن مانند آش حبوبات است فقط به جاي ماش از انواع لوبيا (سفيد، قرمز و يا چيتي) استفاده مي‌شود. حبوبات آش بايد آن قدر پخته شده باشند كه با پشت قاشق كاملاً نرم و له شوند. اضافه كردن دو قاشق غذاخوري ماست يا چند قطره آب نارنج تازه يا آب ليموترش تازه، آش حبوبات و آش كلم را خوشمزه‌تر مي‌كند.

حليم گوشت و ماش ،  حليم گوشت و عدس، * حليم گوشت و جو پرك شده (از هفته دوم ماه هشتم به بعد)
طرز تهيه حليم‌ها گوشت يكسان است به عنوان نمونه به حليم گوشت و ماش اشاره مي‌شود.
حليم گوشت و ماش
مواد لازم:
گوشت به اندازه يك تخم‌مرغ
ماش يك قاشق غذاخوري
پياز يك عدد كوچك
كره يك قاشق مرباخوري
طرز تهيه:
گوشت را بعد از تكه كردن با پياز و آب بپزيد. بعد از اينكه نمي‌‌پز شد عدس يا ماش يا جو پرك شده را اضافه كنيد و بگذاريد كاملاً بپزد. بعد از جا افتادن حليم، كره را اضافه كرده آن را با پشت قاشق يا گوشت كوب كاملاً نرم و يكنواخت نمائيد.
* حليم گوشت و لوبيا سفيد
* حليم گوشت و گندم
* حليم گوشت و ذرت
(از 9 ماهيگ به بعد)
طرز تهيه حليم‌‌هاي گوشت و لوبيا و گوشت و ذرت مانند حليم گوشت و ماش است.
حليم گندم:
مواد لازم:
گندم نيمكوب يا پرك شده دو قاشق غذاخوري سرصاف
گوشت به اندازه يك تخم‌مرغ
سيب‌زميني يك عدد كوچك
پياز يك عدد كوچك
شكر يك قاشق مرباخوري
كره يك قاشق مرباخوري
دارچين يك چهارم قاشق چايخوري
طرز تهيه:
گندم و گوشت و پياز را با مقداري آب بپزيد بعد سيب‌زميني خرد شده را به آن اضافه كنيد و بگذاريد چند چوش ديگر بزند تا همه محتويات حليم كاملاً پخته و نرم شوند، سپس با پشت قاشق يا گوشت كوب آن را نرم و يكنواخت كنيد. كره را آب كرده و همراه شكر به حليم اضافه نمائيد.

توجه: لوبيا سفيد را بهتر است از شب قبل خيس كنيد، ماش نياز به خيساندن از شب قبل ندارد. ذرت اگر قبل از پختن يكي دو ساعت خيس بخورد كافي است.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.