احترام به بدن

به فرزندتان بخشهای مختلف بدن را با اشاره کردن و نام گذاری آنها آموزش دهید . کتابهایی را با یکدیگر در این زمینه مطالعه کنید که متناسب با سن آنان باشد و آن گاه در مورد کارکرد بدن اطلاعات صحیح و روشن به آنان بدهید .   از زمان طفولیت اسامی صحیح همه اعضای بدن حتی اعضای تناسلی را برای آنان بکار ببرید . همچنین کارکرد آنها را به او بگویید . این عمل ، احترام گذاشتن به بدن را آموزش می دهد و از سردرگمی بین گفتن یا حذف کردن اسامی جلوگیری می کند . فرزندان شما نیاز به دانستن اسامی صحیح دارند .

بدن فرزندتان را زمانی که تحت فشار یا بیمار است یا درد دارد  بپذیرید و تسلی دهید .

این مفهوم را به فرزنتان منتقل کنید که همه اعضای بدنش خوب و با ارزش اند . دقت داشته باشید که به هیچ وجه احساس خجالت ، شرمندگی و اضطراب در مورد بدن فرزندتان را به او منتقل نکنید . بدون ابراز هیج واکنش منفی ای به فرزندتان اجازه دهید تا بدنش را مورد تحقیق و وارسی قرار دهد . از جمله اعضای تناسلی و غیره . او تازه در حال یادگیری درباره بدن با ارزش خود می باشد . برچسب لوازمی را که برای فرزندتان استفاده میکنید ، به دقت بخوانید و در مورد استفاده از محصولاتی که روی بدن آنها میزنید دقیق باشید تا موجب ایجاد واکنشهای حساسیت زا در آنان نشود و سلامتی شان را تامین کند . زمانی که فرزندتان به اندازه کافی بزرگ شده بود تا بتواند توضیحات شما را درک کند ، برایش توضیح دهید چرا هر عملی را با بدنش انجام می دهید . بدین ترتیب حرمت نهادن را در تمام مراحل زندگی به فرزندتان آموزش خواهید داد .

اطمینان پیدا کنید که فرزندتان یک آینه قدی در اتاقش یا در دسترسش داشته باشد . بنابراین او می تواند ببیند که در حالتها ، لباسها ، طرز بیانات و خلقهای متفاوت چگونه به نظر می رسد . همچنین می تواند در اوقات مختلف روز خود را ببیند . آینه به فرزندتان کمک می کند . بدنش را بپذیرد ، برای رشدش ارزش قایل شود و بفهمد در نظر دیگران چگونه به نظر می آید . به او کمک کنید آنچه را اهمیت ندارد ، نادیده بگیرد . از فرزندتان عکس بگیرید و نشان دهید . برای او وآلبوم شخصی درست کنید . او اغلب از اینکه به آن نگاه کند ، لذت خواهد برد به محض اینکه فرزندتان توانست بایستد نموداری برای اندازه گیری قد او درست کنید . و آن را روی دیوار یا جای مناسب دیگری نصب کنید .

هر شش ماه قدش را اندازه بگیرید . روزهای مهم سال مثل شروع بهار یا پاییز ، سال نو و تغییرات ساعت را به او یاددآوری کنید .  درک کنید که فرزندتان باید کثیف شود تا تمیزی را بشناسد . و برای آن ارزش قایل شود برای این کار برنامه ریزی کنید و او را تشویق کنید کثیف کاری کند و سپس آن را تمیز و مرتب کنید . بدن کودکتان را با محافظت ، نوازش ، ماساژ دادن ،تکان دادن و عوض کردن کهنه اش ، به آرامی مورد محبت قرار دهید . با دلسوزی و مهربانی بدن کودکتان را لمس و نوازش کنید . به ویژه زمانی که او راحمام می کنید یا کهنه اش را عوض می کنید . احساسات خوب و لذت بخشی ایجاد کنید .  که او از بدنش لذت ببرد . بوسیدن و نوازش کردن به خلق احساسات سالم جنسی کمک میکند . وابستگی و احساس محبت شما نسبت ب فرزندتان ، شالوده عشق ورزیدن را در او تشکیل میدهد و زندگی جنسی بزرگسالی او را تشکیل می بخشد .

همیشه بدون توجه ب اینکه اکنون چه زمانی است یا او آخرین بار چه زمانی غذا خورده ، به کودک گرسنه تان غذا دهید . او در مورد ساعت و منتظر شدن چیزی درک نمی کند . همه چیزی که میداند این است که گرسنه است و چطور گرسنگی آزارش می دهد . او می پندارد آن قدر ارزش ندارد که سر موقع نیازهایش ارضاء شود . کودکتان راتشویق کنید تا ماهیچه های گردن و شانه اش را تقویت کند ، دستها ،بازوها و پاهایش را به کار ببرد ، بغلتد ، صاف بنشیند . او را روی پتو یا سطح صافی که ایمنی داشته باشد ، روی شکم بخوابانید تا بتواند مادامی که بیدار است به کاوش و جست و جوی اطرافش بپردازد ، حتی اگر مخالفت می کند .او این فرصت نیاز دارد تا مهارتهای مهمی را که ممکن است به تاخیر بیفتد ، پرورش دهد . به این دلیل نیاز دارد که به پشت بخوابد . جست و جو و اکتشاف فرزندتان نسبت به بدنش را بپذیرید .

زمانی که کودک شما بدنش را جست و جو می کند . یا با آلت تناسلی اش بازی می کند ، ممکن است ناراحت شوید اما بدانید که آن فعالیتی طبیعی و مهم است و شما نباید به او واکنش منفی نشان دهید . این اندام نیز بخشی از بدن اوست .

با کودکتان در آینه نگاه کنید و آواز (( آن بچه در آینه چه کسی است ؟ )) را برایش بخوانید : آن بچه توی آینه کیه ؟ اون بچه ای که من می بینم کیه ؟ اون بچه توی آینه کیه ؟ اون بچه ای که توی آینه به من نگاه می کنه کیه ؟ اون ……………. ( نام فرزند تان ) است . اون ……………( نام فرزندتان ) است . اون …………. (نام فرزندتان ) است که به من نگاه می کنه .   با دقت آینه ای را جلوی تخت خواب بچه یا روی صندلی زمان کودکی اش یا رو به روی حمام بگذارید تا خود را در آینه ببیند.   من دست کوچیک تو رو می شویم ، پاهای کوچیکت رو می شویم زانو های کوچیکت رو می شویم ، بینی کوچیکت رو می شویم ،بینی کوچیکت رو می شویم دستهای کوچیکت رو می شویم ،موهای فرفری / سیاه / طلایی تو رو می شویم حالا …………………… (نام فرزندتان ) حسابی تمیز می شه ! من بازوهای کوچیک و چشمهای کوچیکت رو می شویم شست کوچیک و رونهای کوچیکت رو می شویم . انگشتهای کوچیک و صورت کوچیکت رو می شویم.

نوزادان را در وان حمامش بشویید به شکلی که بتواند در آینه ای که آن را در جایی مناسب قرار داده اید ، خود را ببیند و برای اینکه اعضای بدنش را بشناسد شعر بالا را برایش بخوانید . به فرزندتان کمک کنید تا به وسیله بازی با آینه درباره بدنش اطلاعات کسب کند . حوله یا کاغذی روی آینه بیندازید و به وسیله آن با کودک قایم باشک بازی کنید . شیشه شیر یا اسباب بازی مورد علاقه کودکتان را پشت او در آینه نگاه دارید و منتظر شوید تا او آن را بگیرد ،اول در آینه و سپس در پشتش . روی بینی کودک با استفاده از رژ لب یا ماژیکهای قابل شستشو علامت بگذارید . او ابتدا در آینه آن را لمس می کند و سپس شروع به پاک کردن بینی اش می کند . هر ماه از کودکتان عکس بگیرید و از زمینه یا نوشته یکسان در همه عکسها استفاده کنید.  این عمل موجب می شود که متوجه رشد او شوید . از زمانی که کودکان نو پا است شروع کنید . و عکسها را به او نشان دهید . او از نگاه کردن به عکسها لذت می برد . و متوجه تعییرات می شود .

با یک پر کودکتان را نوازش کنید و قسمتهای مختلف بدنش را نام ببرید . بعضی بچه ها آن را نرم احساس می کنند و بعضی دیگر آن را قلقلک دهنده یا تحریک کننده حس می کنند . بدن فرزندتان را ماساژ دهید . لمس کردن عشق و محبتی را انتقال می دهد که کلمات و جملات هرگز نمی تواند آن را منتقل کنند . از روغن کنجد یا روغن مایع ( خوردنی و قابل حل در آب ) استفاده و نیروی ملایمی از دستتان را به بچه منتقل کنید . می توانید از موسیقی آرام استفاده کنید ..اما بهتر است خیلی تحریک کننده نباشد . به یاد داشته باشید که کودکان نو پا شیفته کارکردهای بدنی و نیز مواد دفعی و ترشحات بدنشان مانند مدفوع ، ادرار ،خون ،ماده ها مخاطی و حتی استفراغ هستند . عدم کنترل چنین تکانه هایی در فرزندتان به او اجازه می دهد تا آنچه را دوست دارد انجام دهد . آنان با لمس کردن ،نوازش کردن و کنجکاوی ، بدنشان را مورد کاوش قرار می دهند .

نعوظ در پسر کوچکتان یا تحریکات کلیتوریس در دختر کوچکتان را به عنوان پاسخهای طبیعی جسمانی برای اجتناب از خجالت و شرمندگی در آینده تلقی کنید . برای کودکتان – دختر یا پسر – عروسک بخرید ، عروسکی که شبیه انسان باشد نه پارچه ای . تا بتواند به او غذا بدهد . لباسش را عوض کند ، بخوابانتش و دوستش بدارد . چنین اسباب بازیهایی برای رشد بیشتر احساس همدلی ، مسئولیت پذیری و اعتماد به نفس در کودک از هر نوع اسباب بازی دیگری بیشتر کارایی دارند . تصور نکنید چنین کاری فقط برای دختران مناسب است بلکه پسر ها نیز نیازمند فراگیری و رشد و پرورش مهارتهای تربیتی هستند . نیاز است تا آنان هم مهارتهای والدین را به همان میزانی که دختران نیاز دارند ، یاد بگیرند .

اجازه دهید فرزندتان خودش دست برترش را انتخاب کند . این مسئله به طور وراثتی برنامه ریزی شده است اما ممکن است تا سه سالگی قابل تشخیص نباشد . با هر دو طرف بدنش به طور یکسان رفتار کنید . هنگامی که به او کمک می کنید ، به هر دو طرف بدن یکسان توجه کنید و هرگز سعی نکنید برتری یک دستش را نسبت به دیگری تغییر دهید .

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.