اختصاص دادن زمان خاص برای گفتگو با کودک

هر کودکی می تواند از داشتن پدر و مادری که واقعاً به حرفهای او گوش بدهند بهره ببرد.

هدف از زمان خاص گفتگو این است که در مورد تجربیات و اتفاقات کودک با او صحبت شود.

در طول این گفتگوهای اختصاصی، باید کاملاً به فرزندتان توجه کنید و به درک احساسات او علاقه نشان دهید. چند سؤال کوچک از فرزندتان در طول مکالمه اشکالی ندارد اما هدف اصلی این است که فضایی را برای بیان راحت و آزادانه هر آنچه که در ذهن فرزندتان می گذرد به وجود آورید. به نحوی عمل کنید که فرزندتان در مورد اینکه چه کار می کند، به چه چیزهایی علاقه دارد، چه احساسی دارد، و اخیراً چه مشکلاتی داشته یا چه موفقیت هایی کسب کرده است  با شما براحتی صحبت کند.

بهتر است برای این گفتگوها یک زمان خاص تعیین کنید تا مطمئن بشوید که این فعالیت حتماً ادامه خواهد داشت. یک پیشنهاد خوب این است که هنگام شام یا قبل از خوابیدن، اینگونه سؤالات را از فرزندتان بپرسید.

در دسترس باشید و فعالیت های سرگرم کننده انجام دهید

برای مشارکت واقعی، باید به فرزندتان نشان بدهید که همیشه در کتارش خواهید بود. اگر شما چنین عمل کنید، فرزندتان در صورت نیاز، به سوی شما خواهد آمد.

بسیار مهم است که در فعالیت ها و سرگرمی های فرزندتان شریک باشید.

در گردهم آیی های مهد کودک یا مدرسه شرکت کنید. با این کارها به فرزندتان نشان می دهید که در فعالیت های او شریک هستید. گاهی لازم است به منظور برقراری ارتباط برنامه ریزی ویژه نمایید. بدین منظور باید زمان زیادی را به تنهایی با فرزندتان بگذرانید. برخی از این فعالیتها می تواند صرف شام در رستوران یا سفرهای اردویی آخر هفته باشد. این فعالیت ها، فرصتی را برای بنیان نهادن و استحکام روابط پدر / مادر – فرزندی به وجود می آورد.

منبع : اصول و روشهای کاربردی در فرزند پروری

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.