اصول رفتارهای غذایی با كودك یك تا سه سال

1-در صورتی كه كودك مایل است با دست غذا بخورد، نباید جلویش را بگیرید. به طور مثال نباید به خیال خود، برای تقویت احساس استقلال، یك قاشق به دست كودك داده و با قاشق دیگر به او غذا بخورانید.

2- استفاده از قاشق برای كودك نوپا ضرورت دارد ولی ممكن است نیاز به كمك داشته باشد.

3- كودك نوپا نیاز به مكان نسبتاً خلوت برای غذا خوردن دارد، چون مدت تمركز او كوتاه است یعنی صدای بلند رادیو، تلویزیون یا رفت و آمد خواهر و برادر یا مشاجره می تواند توجه او را ازخوردن غذا منحرف كند.

4- استراحت قبل از خوردن غذا و قرار دادن زمان ثابت برای صرف غذا اهمیت خاصی دارد.

5- اجرای برنامه ثابت نه غذای یكنواخت، سبب آرامش كودك می شود، یعنی بشقاب و قاشق همیشگی را استفاده كنید یا نحوه ی آماده كردن كودك برای غذا خوردن یكسان باشد.

6- اشتهای كودك مانند خلق و خوی او متغیر است. بهتر است روزی كه كودك اشتهای كمتری دارد و غذای كمی می خورد، اصرار نكنید كه حتماً غذای بشقابش را تمام كند.

7- قدرت تقلید كودك دراین سن زیاد است و رفتارهای اعضای خانواده ( خواهر- برادر یا والدین) را تقلید می كند لذا نباید افراد خانواده رفتار نامناسب در هنگام غذاخوردن داشته باشند.

8- كودك غذای گرم را دوست دارد. البته نباید خیلی داغ و یا سرد باشد.

9- كودك دوست دارد با غذا بازی كرده و ریخت و پاش كند، بنابر این نباید انتظار داشت كودك آداب غذا خوردن را رعایت كند.

10- كودك نوپا فقط 10-5 دقیقه حالت نشستن را تحمل می كند و به طور معمول قبل از اتمام غذا، سفره را ترك كرده و دوباره برمی گردد.

11- رنگ و ظاهر غذا توجه كودك را به خود جلب می كند و در نتیجه به طور طبیعی او غذا را دست كاری خواهد كرد.
منبع:بهسایت

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.