مشارکت دادن کودکان

مشارکت دادن کودکان در انجام کارهای خانه باعث تقویت مهارت های مختلف آنها، خصوصاً مهارت های علمی و ریاضی می شود. مهارت هایی همچون طبقه بندی، اندازه گیری، مرتب کردن ( از بزرگ به کوچک و … )، انجام دستورالعمل ها، ( ساده، پیچیده، تک مرحله ای، چند مرحله ای و …)، مشاهده، شمارش، تمرکز و…

متناسب با سن کودک به او مسئولیت بدهید: از کودک 3 ساله بخواهید در کارهای ساده به شما کمک کند. ممکن است او نتواند لباس ها را برایتان اتو کند اما او می تواند نمکدان را از روی میز برای شما بیاورد. بهترین زمان برای اینکه به کودک وظایفی در خانه بدهید زمانی است که او مهارت راه رفتن را کاملا به دست آورده است. کودک 3 ساله را روی 4 پایه بگذارید و اجازه بدهید یک میوه را برایتان بشوید.

نقص ها را نادیده بگیرید: هدف اصلی شما آموزش است بنابراین باید کمی خطا را از کودکانتان بپذیرید. مهم این است که او اهمیت مسئولیت ها را درک کند. کودک 4 ساله شما نمی تواند همه جا را به خوبی گردگیری کند اما کمک های او باید برایتان ارزشمند باشد. شما باید چشم اندازی از این کارهای ابتدایی در ذهن داشته باشید. روزی او می تواند مسئولیت هایش را دقیق و منظم انجام بدهد. هرگز نگوید: ” این کار تو نیست ” ، ” تو بلد نیستی “. تشویق کنید و انتقاد را کنار بگذارید.

کارها را بر سر کودک آوار نکنید: قدم به قدم پیش بروید. نگویید: ” لباست را جمع کن. کیفت را مرتب کن. دست هایت را بشور و سفره را هم پهن کن.” او نمی تواند چندین کار را با هم انجام بدهد و مسلماً انگیزه اش را برای انجام ساده ترین کار نیز از دست می دهد.

پافشاری نکنید: اگر کاری را به کودک سپرده اید مطمئن شوید که آن را انجام می دهد. برای انجام آن یک وقت مناسب در نظر بگیرید. ” تا نیم ساعت دیگه اتاقت را جمع کن” جمله خوبی است. نگویید ” اتاقت را جمع کن ” و بعد فراموش کنید که چه خواسته ای داشته اید و در نهایت خودتان اتاق را جمع و جور کنید وقتی کودک 8 ساله کارهایش را انجام داد به او اجازه بدهید تا کاری که دوست دارد را انجام بدهد. اگر کودکتان خسته است و یا درس های مدرسه اش زیاد است نیازی نیست که سرسختی نشان بدهید. به او کمک کنید تا کارهایی که در خانه به او سپرده اید را انجام بدهد.

گروهی کار کنید: کارهای خانه فرصت های مناسبی هستند که شما ارتباط صمیمی تری با کودکانتان برقرار کنید. این یک شانس است که کاری را به عهده کودک بگذارید. به جای اینکه هرکدام از شما مشغول کار خودتان باشید می توانید در کنار هم اوقات مشترکی داشته باشید.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.