بازی با توپ

بازی با توپ در اندازه های مختلف (برای پرتاب كردن، گرفتن و غلتاندن)، هم موجب افزایش هماهنگی بین دست و چشم کودک می شود و هم چابكی و مهارتهای حركتی او را افزایش می دهد. كودك شما مدتها پیش (بین سه تا هفت ماهگی) یاد گرفته است كه اشیاء مختلف را با دست بردارد، اما هماهنگی كامل دست، كه او را قادر می سازد تا توپ را بغلتاند یا به سمت چیزی (یا كسی) پرتاب كند، معمولا بین هجده ماهگی تا سه سالگی حاصل می شود. یاد گرفتن این مهارت، یك پیشرفت بزرگ است: او ابتدا غلتاندن توپ را یاد می گیرد، سپس پرت كردن آرام یك توپ از روی زمین را یاد می گیرد، بعد ابتدا برداشتن توپ و پرتاب آن به سمت پایین و نهایتا پرتاب توپ به سمت بالا را فرا خواهد گرفت. پس اگر كودك شما هنوز دو ساله نشده است، آموزش نحوه استفاده از توپ را با بازیهایی كه شامل غلتاندن توپ می شوند (كه هم برای او راحت تر بوده و هم كمتر او را می ترسانند)، آغاز كنید: وقتی یك توپ به صورت آرام روی زمین به سمت او بغلتد، او را نمی ترساند؛ اما یك توپ كه در هوا با سرعت زیاد مستقیم به طرف سر یا بدن او حركت كند، ممكن است برای او ترسناك باشد. برای داخل منزل می توانید از توپهای نرم یا اسفنجی، یا بمب لوبیایی (یك جوراب كهنه كه از لوبیای نپخته پُر شده است) به همراه یك سطل یا سبد به عنوان هدف، استفاده كنید. اگر در منزل شما یك راهروی طولانی وجود دارد، می توانید یك بازی بولینگ ساده برای او ترتیب بدهید.
كودكان معمولا چپ دست یا راست دست بودن خود را در سال دوم زندگی نشان می دهند، پس می توانید به دنبال علائم این مطلب باشید. اما ممكن است انتخاب كودك در طول مراحل بعدی رشد، تغییر كند؛ پس اگر كودك شما هنوز هیچ كدام از دستهایش را بر دیگری ترجیح نمی دهد، لازم نیست نگران شوید.
منبع : نی نی سایت

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.