بد رفتاری هنگام خرید

معمولاً خرید کردن فعالیت دلچسبی برای تمام افراد خانواده است ولی می تواند کار سختی هم به حساب بیاید به ویژه اگر کودکان موقع خريد بد رفتاري کنند.

کودکان پیش دبستانی موقع خرید ممکن است نق بزنند ، بدون اجازه به کالاها دست بزنند ، قشقرق راه بیاندازند ، در راهرو ها بدوند ، گم شوند ، یا توقع داشته باشند که والدینشان حتماً برای آن ها چیزی بخرند.

یاد دادن مهارت ها و رفتارهای جدید به کودکان در ابتدا نیاز به زمان و تلاش دارد اما در طولانی مدت کار آسان تر و لذت بخش تر می شود.

برای شروع ، بهتر است یک سری خرید های تمرینی کوتاه مدت 5 دقیقه ای را در یک مغازه کوچک برنامه ریزی کنید. خرید های طولانی را برای زمانی بگذارید که کودک موارد کوتاه تر را خوب اجرا کرده باشد. در این بخش ، پیشنهادهایی به شما ارائه می شود تا به کودکتان یاد بدهید چگونه هنگام خرید ، رفتار مسئولانه داشته باشد.

چرا کودکان هنگام خرید کردن ، بد رفتاری می کنند ؟

بیشتر کودکان در سنین پیش دبستانی هنگام خرید کردن خیلی زود خسته می شوند و ممکن است به همین علت موجب ناراحتی پدر و مادر شوند. این حالت بیشتر هنگامی رخ می دهد که والدین می خواهند خرید زیادی انجام دهند و انتظار دارند که کودک هم برای مدت طولانی صبر کند و تحمل داشته باشد. علت این که خرید کردن برای پیش دبستانی ها ممکن است کار کسل کننده ای به نظر برسد این است که شاید فکر کنند این خرید تمامی ندارد ، به خصوص اگر کاری نداشته باشند که انجام بدهند.

اگر کودکان در جریان خرید ، در گیر نباشند بیشتر احتمال دارد بدرفتاری نشان بدهند. برخی از پیش دبستانی ها وقتی با انواع رنگ ها ، نورها و وسایل جذاب روبرو می شوند هیجان زده می شوند . ضمناً ممکن است پذیرش این نکته که نمی توانند هر چیزی را که دلشان مي خواهد داشته باشند برایشان مشکل باشد.

اگر وقتی کودکان درست رفتار می کنند نادیده گرفته شوند و بر عکس وقتی مزاحمت ایجاد می کنند ، بیشتر به آن ها توجه شود ، مشکلات بیشتری پیش خواهد آمد. ممکن است والدین به دلیل بد رفتاری کودکان ، آنها را برای خرید بیرون نبرند. این کار درست نیست . باید به کودکان فرصت یادگیری رفتار مسئولانه در هنگام خرید داده شود ، تا رفتارهای مشکل زا به تدریج کاهش یابد.

چگونه می توان هنگام خرید کردن ، از بروز مشکل پیشگیری نمود ؟

برنامه معمولی کودک را حفظ کنید زمانی کودک را برای خرید بیرون ببرید که بتواند بیشترین لذت را از آن ببرد ، نه این که وقت خواب یا غذا خوردن او باشد ، چون خسته یا گرسنه می شود.

v کودک خود را برای خرید آماده کنید قبل از اینکه همگی خانه را ترک کنید ، به کودک بگویید کجا می خواهید بروید ، قرار است چه چیزهایی بخرید و کی بر می گردید ، هر سوالی در مورد خرید داشت پاسخ دهید.

v قوانین را توضیح بدهید دو تا سه قانون برای خرید رفتن انتخاب و آنها را برای کودک خود بیان کنید . پس از مدتی کودک پیش دبستانی شما قادر خواهد بود قوانین را برای شما بازگو کند. قانون مطلوب قانونی است که به کودک شما بگوید چه کار بکند به جای اینکه از او بخواهید کاری را نکند. در اینجا چند مثال آورده شده است : · نزدیک مامان و بابا بمان · همان کاری که ازت خواسته شد انجام بده · از پله برقی پایین بیا · با صدای خوشایند صحبت کن · قبل از اینکه دست بزنی اجازه بگیر پیش از این که وارد فروشگاه شوید از کودک بخواهید قوانین را برای شما بگوید _ ” پس چه قانون هایی را باید موقع خرید ، به خاطر داشته باشی ؟” اگر قانون را گفت او را تحسین کنید. اگر کودک قانون را نمی گوید به آرامی قانون را به او یادآوری کنید. اگر در آخرین باری که خرید رفته بودید مشکلاتی پیش آمده بود مختصر و به آرامی قانونی را که کودک فراموش کرده بود رعایت کند تذکر دهید. ” آخرین باری که خرید رفتیم ، تو قانون ما را که نزدیک مامان بایستی فراموش کردی . ” سپس به کودک بگویید دوست دارید که این دفعه چه کاری ، متفاوت با دفعه قبل را انجام بدهد. ” امروز می خواهم ببینم می توانی نزدیک مامان بمانی . ”

v در مورد پاداش ها صحبت کنید برای چند خرید اول ، شاید مایل باشید به کودک برای پیروی از قانون ها ، پاداش بدهید. به کودک بگویید وقتی شما در حال خرید هستید اگر قانون ها را انجام بدهد چه پاداش هایی به دست می آورد. پاداش های پیشنهادی عبارتند از رفتن به پارک ، گذراندن وقت مخصوص با مامان یا بابا ، سواری با دستگاه هایی که با سکه کار می کنند یا یک خوراکی استثنایی پس از این که خرید تمام شد. v در مورد پیامد ها صحبت کنید پیشاپيش مشخص کنید در مورد مشکل رفتاری چه کاری انجام خواهید داد.به کودک بگویید اگر قانون ها زیر پا گذاشته شوند چا اتفاقی می افتد . توضیح دهید چگونه از زمان سکوت یا اتاق خلوت استفاده می کنید. v فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید خوب است به کارهای مناسبی فکر کنيد که کودک شما بتواند انجام دهد. برخی از فعالیت هایی که می تواند کودک را هنگام خرید مشغول کند عبارتند از : · پیدا کردن کالا از روی قفسه ها · دادن کالاها به شما · شمردن بسته های خرید · گذاشتن کالاها در چرخ خرید · پیدا کردن قیمت ها · نشان دادن رنگ ها ، شکل ها و اندازه های متفاوت اجناس روش های مديریت در خرید کردن کدامند ؟

v کودک را سر گرم کنید به محض این که وارد مرکز خرید می شوید ، کودک را در کاری که دارید انجام می دهید درگیر کنید. در مورد تصمیم هایی که دارید با او صحبت کنید و برخی فعالیت های گفته شده را امتحان کنید.

v رفتار مطلوب را تشویق کنید وقتی کودک ، خوب رفتار می کند و قوانین را دنبال می نماید به او زیاد توجه کنید. کودک خود را تحسین کنید. ” مریم جان : امروز خیلی خوب داری از پله ها پایین می آیی . ” اگر علاقه ی او به کاری که دارد انجام می دهد کم شده است کمک کنید تا یک فعالیت جدید را آغاز کند این کار را قبل از این که مشکلی پیش بیاید انجام دهید.

v اگر بد رفتاری رخ داد به کودک بگویید چه کند اگر کودک بدرفتاری می کند یا قانونی را می شکند ، در جا عمل کنید . به کودک بگویید چه کاری را متوقف کند . ” سارا جان آن قدر پایت را به زمین نکوب . آرام راه برو . ” اگر کودک شما کاری را که می خواهید انجام می دهد او را تحسین کنید.

v دستور خود را با استفاده از زمان سکوت ، محکم کاری کنید اگر کودک کاری را که خواسته اید انجام نمی دهد یا دوباره قانون را زیر پا می گذارد از زمان سکوت استفاده کنید. به کودک بگویید چه کار اشتباهی انجام داده و پیامد آن را مطرح کنید ” گفتم از من جدا نشو و کنارم باش ” پیامد ” حالا وقت زمان سکوت است .” زمان سکوت این فرصت را می دهد که توجه از روی کودک برداشته شود و او وادار شود مدت کوتاهی ساکت بماند . به کودک بگویید روی پله یا گوشه فروشگاه بایستد . پیش از این که خریدتان را دوباره شروع کنید صبر کنيد تا کودک 30 ثانیه آرام بماند. اگر کودک شروع به نق زدن ، داد کشیدن یا قشقرق راه انداختن کرد شاید لازم باشد محل خرید را ترک کنید و کودک را به بیرون فروشگاه ببرید. یک جای امن پیدا کنید که کودک بتواند بنشیند ، مثل یک صندلی بیرون فروشگاه یا داخل ماشین ، به کودک بگویید باید آرام بنشیند . کنار او منتظر بمانید . با او حرف نزنید و نگاهش نکنید.

v خرید را ادامه بدهید وقتی کودک شما حدود 30 ثانیه آرام بود ،به خرید ادامه بدهید. به محض این که کودک دوباره خوب رفتار کرد او را تحسین کنید. اگر بد رفتاری تکرار شد باز هم زمان سکوت را برقرار کنید. تا وقتی که کودک بد رفتاری را کنار بگذارد شاید لازم باشد چندین بار از زمان سکوت استفاده کنید. برای واکنش های متنوعی که از طرف مردم و مشتری های دیگر و سایر خریدار ها ممکن است سر بزند آماده باشید. به خاطر کودک ، خودتان در انجام آنچه تصمیم گرفته اید ثبات داشته باشید و دستور های خود را با پیامد مناسب تقویت کنید. اگر کودک شما زمان سکوت را در فروشگاه رعایت نکرد و آرام نگرفت، می توانید به عنوان راه آخر از اتاق خلوت تأخیری استفاده کنید. یعنی وقتی به خانه رسیدید کودک را مستقیماً به اتاق خلوت ببرید و او را وادار کنید که برای مدت کوتاهی آرام بماند. تا بتواند از اتاق خارج شود . این کار را حتماً انجام دهید حتی اگر کودک ناراحت یا عصبانی هم باشد . وقتی کودک 2 دقیقه آرام ماند به او اجازه بدهید از اتاق خلوت خارج شود. مراقب خوب رفتار کردن او باشید و به محض انجام کار درست ، او را تشویق کنید.

v روند خرید را مرور کنید هنگامی که محل خرید را ترک می کنید به کودک خود بگویید از کدام رفتار او هنگام خرید راضی یا ناراضی بودید . ” آرزو جان ، من واقعاً امروز از تو راضی بودم . تو تمام مدت نزدیک مامان ماندی “. اگر نا راضی بودید به او پاداش ندهید. به آرامی و به صورت مختصر ، قانونی را که کودک فراموش کرده بود رعایت کند برایش توضیح دهید ” تو قانون ما را در مورد اجازه گرفتن قبل از دست زدن به چیزها فراموش کردی . ” سپس یک قانون برای خرید بعدی تعیین کنید. ” ببینم تو می توانی دفعه دیگر قانون دست زدن را رعایت کنی . یادت باشه فقط وقتی می توانی به چیزی دست بزنی که مامان یا بابا اجازه داده باشند.”

v این نکات را به خاطر بسپارید ·

به کودک خود توضیح دهید که اگر قانون را اجرا کند می تواند به ازای انجام هر قانون یک برچسب یا عکس برگردان بگیرد. ·

به کودک خود بگویید با این برچسب ها یا عکس برگردان ها در پایان خرید می تواند یک پاداش خاص به دست آورد. ·

تصمیم بگیرید کودک با چند برچسب یا عکس برگردان می تواند به پاداش مورد نظر برسد و این پاداش چه چیزی خواهد بود .

به کودک بگویید اگر به هدف تعیین شده برسد چه پاداشی را دریافت خواهد کرد. ·

به کودک بگویید اگر قانون را زیر پا بگذارد با چه پیامدی روبرو خواهد شد. ·

قبل از اینکه به خرید بروید همه چیز را آماده کنید . مثلاً یک برگه از برچسب های متنوع یا عکس برگردان های رنگارنگ مثل ستاره یا دایره های رنگی لازم با خود داشته باشید. ·

اگر کودک شما قوانین را رعایت نکرد ، در زمان های مقرر یک بر چسب یا عکس برگردان روی پشت دست او یا روی یک قطعه کاغذ بچسبانید. کودک را به دلیل اطاعت از قوانین تحسین کنید. ·

با مشکلات رفتاری همان طور که قبلاً توضیح داده شد برخورد کنید. ·

وقتی خرید را تمام کردید ، تعداد برچسب ها یا عکس برگردان هایی را که کودک به دست آورده بشمرید. اگر تعداد به اندازه مقرر رسیده پاداش او را بدهید. ·

اگر تعداد به میزان هدف نرسیده به او پاداش ندهید . با این حال از او انتقاد هم نکنید و بر چسب های به دست آورده را پس نگیرید. · وقتی کودک شما به آسا

نی به هدف می رسد ، سعی کنید پاداش ها را به تدریج کم کنید تا دستیابی به آنها سخت تر شود. کم کم تعداد بر چسب ها یا عکس برگردان های لازم را برای رسیدن به پاداش بیشتر کنید و زمانی را که کودک باید قوانین را رعایت کند افزایش دهید.به این صورت که بر چسب یا عکس برگردان را فقط در پایان خرید به او بدهید و پس از مدتی دیگر اصلاً به او پاداش ندهید.

· اگر کودک بدرفتاری می کند یا قانونی را می شکند همچنان پیامد ها را باثبات به کار ببندید. · هنگام خرید وقتی کودک شما مسئولانه رفتار می کند به تحسین او ادامه دهید.

گام های کلیدی

· برای شروع ، بهتر است خریدهايتان کوتاه و مکرر باشد. ·

سعی کنید برنامه معمول خواب و خوراک کودک را بر هم نزنید. ·

قانون های مربوط به خرید را به کودک یادآوری کنید. ·

وقتی دارید خرید می کنید کودک را سر گرم کنید.

· کودک را به خاطر پیروی از قانون تحسین کنید.

· به محض اینکه بدرفتاری رخ می دهد دست به کار شوید.

· به کودک بگویید چه کاری بکند. ·

دستور خودتان را با زمان سکوت دنبال کنید. ·

خرید را ادامه بدهید. ·

روند خرید را با کودک خود مرور کنید.

منبع : اصول و روشهای کاربردی در فرزند پروری

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.