برنامه غذايي کودک در سال دوم زندگي

عبور از يک سالگي به دو سالگي و به عبارتي از مجموع تغذيه با ” شير مادر + غذاي کمکي ” به ” غذاي خانواده + شير مادر ” مرحله مهمي از زندگي کودک است. در اين دوره همچنان بايد بخشي از غذاهاي اواخر يک سالگي ادامه يابد و غذاهاي سفره خانواده به تدريج وارد برنامه غذايي او شود به طوري که با بزرگ شدن کودک و گذشت زمان ، سهم او از مواد غذايي سفره خانواده بيشتر و غذاهاي مخصوص قبل از يک سالگي کمتر باشد تا کودک بتواند بعد از چند ماه تقريبأ همه مواد مورد نياز خود را از سفره خانواده تأمين نمايد. نمودار زير نشان مي دهد که شير خوار 12_23 ماهه ، درصدي از نياز خود به پروتئين ، آهن و ويتامين A را با دريافت روزانه 550 ميلي ليتر شير مادرتأمين مي کند . قسمت تيره رنگ هر ستون ، درصد کمبود آن ماده غذايي است که با غذا جبران شود.

از بين ريز مغذي ها شير خوار به آهن ، نياز بيشتري دارد بنابراين غذاي او بايد از موادي تهيه شود که شامل آهن باشد. توصيه مي شود در صورت امکان مواد غذايي با منبع حيواني مانند گوشت ، مرغ يا ماهي مورد استفاده قرار گيرند. مصرف حبوبات ( نخود ، لوبيا ، عدس ) و مغز ها ( گردو ، پسته ، بادام و …) گرچه حاوي مقادير مناسبي از آهن هستند و اگر با مواد غذايي حاوي ويتامينC مصرف شوند آهن موجود در آن ها بهتر جذب مي شود ولي نمي توانند به طور کامل جانشين مواد غذايي با منبع حيواني باشند.

يک برنامه غذايي مناسب بايد کليه مواد مغذي ، نشاسته اي ، پروتئيني و چربي را به نسبت هاي متعادل در اختيار کودک قرار دهد تا انرژي مورد نيازاو که در اين سن 100 کيلو کالري به ازاء هر کيلوگرم وزن بدن است تأمين نمايد. ضمناً حاوي مقادير کافي از ويتامين ها و املاح باشد تا نياز کودک به ريز مغذي ها نيز بر آورده شود.

معمولاً 50% انرژي مورد نياز از مواد قندي ، 30% از مواد چربي و حدود 20% از مواد پروتئيني به دست مي آيد . بديهي است بر حسب عادات مختلف غذايي و افزايش وزن کودک ، نسبت هاي فوق بين 5 تا 10% قابل تغيير هستند. غذاي کودکان يک تا دو ساله بايد کم حجم ولي مقوي و مناسب و شامل همه گروه هاي غذايي باشد. مقدار غذاي کودک در صورتي که اضافه وزن نداشته باشد مي تواند بر حسب اشتهاي او افزايش يابد.

بنابراين کودک در سال دوم زندگي علاوه بر انرژي که از شير مادر دريافت مي کند بايد حدود 550 کيلو کالري ديگر را هم از غذاي خانواده تأمين نمايد يعني 3 تا 4 وعده غذاي اصلي و 1 تا 2 ميان وعده . مقدار غذايي که در هر وعده مي خورد سه چهارم ليوان ( فنجان ) تا يک ليوان است.

لازم به ذکر است که انرژي دانسيته هر وعده غذا بايد حدود 0.8 تا 1 کيلو کالري در هر گرم غذا باشد. اگر انرژي دانسيته هر وعده غذا حدود 0.6 کيلو کالري در هر گرم غذا باشد بايد يا انرژي دانسيته غذا را افزايش داد يعني از مواد غذايي با ارزش غذايي بالا استفاده نمود و يا در هر وعده ، مقدار بيشتري غذا در اختيار کودک قرار داد . مثلاً در هر وعده به جاي سه چهارم ليوان يک ليوان پر ، به اوغذا داده شود.

نبايد انتظار داشته باشيم کودکان مانند بزرگ ترها غذا بخورند چون معده آنان هنوز کوچک است و ظرفيت کمي دارد ( 200 ميلي ليتر ) . اين امر ايجاب مي کند وعده هاي غذايي آنان 5 تا 6 بار در شبانه روز باشد. سه وعده اصلي که بايد مقوي و پر انرژي بوده و دو ميان وعده که مناسب و مکمل وعده هاي اصلي است.

کتاب “تغذیه در سال دوم زندگی “انجمن ترویج تغذیه با شیر مادر

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.