بیان احساسات کودک در 4 سالگی

کودک شما در این سن یاد می‌گیرد که با حرف زدن احساساتش را ابراز کند. می‌تواند به طور واضح نیازهایش را بیان کند (لطفا پرده را بکش، نور تو چشمامه)، سوالاتش را مشخص و واضح تر بپرسد (مامان، تو وقتی کوچولو بودی چه کارتونی را دوست داشتی؟)، همچنین می‌تواند احساساتش را با کلمات بیان کند (من از دست تو ناراحتم). با کمک کلمات با دوستانش ارتباط برقرار می‌کند (حالا نوبت منه: دفعه بعد نوبت تو می‌شه)، از خودش دفاع می‌کند (دیگه من را نزن)، و در بازی ها نقش بازی می‌کند (خداحافظ، من دیگه باید برم سر کار).
در 4 سالگی، تعداد کلمات زیادی بلد است ( بیش از 1500 کلمه) و می‌تواند جملات طولانی تری بسازد. در این سن معمولا با استفاده از جملات بسیار پیچیده شما را شگفت زده می‌کند. مثلا «راستش، من امروز ترجیح میدم که تا کودکستان پیاده برم، به جای این که با اتوبوس برم».
ساختار جملات و کاربرد نکات گرامری در این سن بهتر و صحیح تر می شوند. مثلا او می‌تواند با توجه به فاعل جمله، از فعل های صحیحی استفاده کند (او رفت، آنها رفتند) و همچنین می تواند از صفت های ملکی به درستی استفاده نماید (کتاب مال توست). ولی با این وجود، همچنان در این سن اشتباهات فاحشی انجام می‌دهد. مثلا برای جمع بستن کلمات به تمامی آنها «ها» اضافه می‌کند. تا وقتی که بتواند شکل صحیح کلمات را یاد بگیرد از این فرم ها استفاده می‌نماید.
در این سن سعی می کند تا تلفظ صحیح بعضی از حروف مشکل را یاد بگیرد، حروفی مثل ل، ر، س، ت، ش، چ، ج.
وقتی که کودک شما کلمه‌ای را اشتباه تلفظ می‌کند، مثلا ماسین به جای ماشین، و یا وقتی از یک فعل اشتباه استفاده می‌کند؛ مثلا ما رفت! اشتباهش را درست نکنید، مسخره و تنبیهش نکنید (توجه داشته باشید که او این کار را عمدا انجام نمی‌دهد). بهترین روش این است که سعی کنید دفعه بعد و در یک شرایط عادی شکل درست جمله مربوطه را تکرار کنید. مثلا: ” بله، الان بابا با ماشین اومد.” یا «دیروز ما رفتیم پارک»؛ کودک شما خیلی سریع همه چیز را یاد می‌گیرد و همان طور که به شما گوش می‌کند و دائما حرف می‌زند به مرور اشتباهاتش را تصحیح می‌نماید.
منبع: سایت روان کلینیک

نویسنده:
• دکتر محمد بهشتیان
8 اردیبهشت 1392

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.