تداوم تغذيه با شير مادر تا پايان سال دوم زندگي

تغذيه كودك با شير مادر تا پايان دو سالگي ضروري است و در صورت تمايل مادر و شيرخوار، پس از آن نيز مي تواند ادامه يابد اما برخلاف سال اول ‌ساير غذاها منبع اصلي تغذيه كودك هستند به همين دليل در هر وعده ابدا بايد كودك غذا بخورد و سپس با شير مادر تغذيه شود.
شير مادر مي تواند تا يك سوم و يا بيشتر از ميزان انرژي،‌ پروتئين، ‌آهن و همچنين قسمت بيشتر ويتامين هاي (آ) و (ث) مورد نياز شيرخوار را بين يك تا دو سالگي تامين نمايد. شير مادر مواد مغذي با ارزشي را كه ممكن سات در غذاي خانواده موجود نباشد، براي شيرخوار فراهم كرده و غالبا مي تواند از سوء تغذيه او پيشگيري كند.
تغذيه با شير مادر در سال دوم زندگي نيزبه پيشگيري از اسهال و عفونت هاي حاد تنفسي كمك مي كند،‌ و در صورت ابتلاء شدت بيماري در اين شيرخواران كمتراست. كودكان بيمار اغلب براي خوردن ساير غذاها اشتها ندارند اما چون شير مادر براي آنها مغذي و سهل الهضم است، به تغذيه با شير مادر تمايل نشان مي دهند و اين امر در سرعت بهبود كودكان و پيشگيري ازسوء تغذيه بسيار موثر است.

چند توصيه براي تداوم تغذيه با شير مادر:
چون در سال دوم زندگي كودك، هنوز مادر مي تواند روزانه حدود 500 ميلي ليتر شير توليد كند، ‌لذا براي توليد شير لازم است حداقل روزي 5 تا 6 بار و تا هر زمان كه كودك مايل به مكيدن است به او شير بدهد. ضمن اين كه مادر بايد به تغذيه خود نيز توجه داشته باشد.
برخي از مادران در سال دوم شيردهي ممكن است با مسئله گاز گرفتن پستان توسط كودك روبرو شوند. در اين گونه موارد مادر بايد با صبر و حوصله از هر گونه خشونت پرهيز نمايد و به كودك بفهماند كه كار درستي انجام نداده است.
گاهي كودك تمايل كمتري به غذا خوردن در سال دوم از خود نشان مي دهد ،‌در اين صورت بايد به او غذاهاي مورد علاقه اش را ارائه نمود و دفعات تغذيه را بيشتر كرد. در عين حال از عدم وجود بيماري در كودك نيز اطمينان يافت و مشكل استرس عاطفي – رواني او را برطرف نمود. بعضي از مادران بر اين باورند كه اگر تغذيه با شيرمادر قطع گردد، ‌اشتهاي كودك به غذا افزايش خواهد يافت ولي چون مطالعات انچام شده آن را ثابت نكرده است لذا توصيه نمي شود.

منبع:
كتاب شير مادر و تغذيه شيرخوار (انجمن ترويج تغذيه با شير مادر)

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.