توانایی های ذهنی فرزند 4 ساله خود را بیشتر بشناسید

کودک‌تان از شما می‌خواهد که در یاد گرفتن چیزهای جدید همراهی‌اش کنید.

در 4 سالگی هم کودک تان همان شور و اشتیاق درونی را برای یادگیری دارد. عاشق ایده ها، چالش ها و راه حل های جدید است. به عنوان والدین یک کودک 4 ساله، شما می‌توانید لذت نگاه کردن به دنیای اطراف را از نگاه کودک تان تجربه کنید و شاهد این باشید که چطور افکار او رشد می‌کنند.
هر روز کودک تان چیزهای جدیدی یاد می‌گیرد، از بازی‌هایش، از کودکستان، از برنامه‌های تلویزیون، فیلم ها، کتاب ها و از نگاه کردن به دیگران. همچنین ممکن است دائم شما را با «چراهای تمام نشدنی‌اش» سوال پیچ کند. کنجکاوی‌هایش باعث می‌شود، دائما از شما سوال بپرسد: «چرا تو آسمون رنگین کمان داریم؟ چرا سیندرلا نتونست بره به مهمونی؟» و … .
کودک‌تان از شما می‌خواهد که در یاد گرفتن چیزهای جدید همراهی‌اش کنید. وقتی از شما سوال می‌پرسد سعی کنید به او نشان دهید که می‌تواند در مورد هر موضوعی صحبت کند و این که تمام نظراتش مهم و باارزش هستند (وقتی جواب سوال هایش را نمی‌دانید بدون لحظه ای مکث به او بگویید: «باید راجع بهش فکر کنم» ، «واقعا نمی‌دونم» و یا «وقتی رسیدیم خونه در موردش صحبت می‌کنیم»).
وقتی که در مورد مسائل مختلف با او صحبت می‌کنید، باید به این نکته توجه داشته باشید که او دنیا را همانند یک آدم بزرگ نمی‌بیند. کودک تان تجربه ای را که شما در طول سال ها زندگی به دست آورده اید در اختیار ندارد. همچنین او قادر نیست اطلاعات و مطالب انتزاعی و پیچیده را تجزیه و تحلیل کند، به همین دلایل شما باید متناسب با درک و فهم او به سوال هایش پاسخ بدهید.

مترجم:
• دکتر محمد بهشتیان

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.