ختنه کردن نوزاد پسر

اگر نوزاد پسر باشد، باید برای انجام ختنه او تصمیم بگیرید. ختنه یک رسم مذهبی است که هزاران سال است انجام می‌گیرد. از نظر پزشکی اطلاعات جدید نشان داده است که ختنه منافع زیادی دارد و نوزادان پسری که ختنه شده اند، درمقایسه با ختنه نشده‌ها، کمتر دچار عفونت مجاری ادرار می‌شوند. گذشته از آن، احتمال بروز سرطان آلت تناسلی فقط در مردان ختنه نشده دیده می‌شود. گزارش‌های جدید حاکی از آن هستند که سرطان دهانه رحم در بین خانمهایی که شوهرانشان ختنه نشده اند، شایع‌تر و احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی و ایذر در مردان ختنه شده کمتر است.

اگر نوزاد نارس و یا در موقع تولد بیمار یا مبتلا به ناهنجاری‌های مادرزادی یا مشکلات خونی باشد، نباید برای انجام ختنه او عجله کرد.

در عمل ختنه به هر حال عوارضی مثل خونریزی و عفونت وجود دارد. نوزاد با انجام آن، درد را تجربه می‌کند؛ ولی می‌توان با استفاده از داروهای بی‌حس کننده و استفاده از حلقه، احساس درد را از بین برد.

توصیه می‌شود ختنه نوزاد پسر در ماه اول و ترجیحاً قبل از ترخیص نوزاد از بیمارستان و توسط پزشک باتجربه انجام شود. در این صورت ختنه کردن  بیش از چند دقیقه طول نخواهد کشید و به ندرت ممکن است عارضه‌ای ایجاد کند.

مراقبت‌های لازم

برای مراقبت از محل ختنه از استعمال ترکیبات خانگی و مواد سنتی یا گیاهی و یا هر گونه دارو بدون دستور پزشک خودداری گردد.

معمولاً بین 7 تا 10 روز زمان لازم است تا زخم بهبود یابد و در طی این مدت ممکن است نوک آلت زرد رنگ به نظر برسد که طبیعی است. بنفش بودن سر آلت پس از ختنه نوزاد ناشی از تحریک و پر خونی سرآلت و کاملاً طبیعی است.

در صورت بروز مشکلات زیر با پزشک یا نزدیکترین مرکز درمانی می‌توان تماس گرفت:

  • خونریزی مداوم از محل ختنه
  • بیشتر شدن قرمزی اطراف نوک آلت
  • تب نوزاد
  • ترشح چرکی سر آلت
  • اگرنوزاد 6 تا 8 ساعت بعد از ختنه کردن ادرار نکند.

مراقبت از آلت تناسلی نوزاد پسر ختنه شده:

بعد از انجام ختنه، می‌توانید یک گاز استریل آغشته به پماد وازلین بهداشتی را به عنوان یک پانسمان سبک روی آلت بگذارید. بعد از هر بار ادرار باید گاز استریل را تعویض کرد. بعضی از متخصصان اطفال توصیه می‌کنند  تا بهبود کامل آلت، از یک پانسمان استریل استفاده شود. مهمترین نکته، تمیز نگهداشتن هر چه دقیق‌تر این منطقه است. اگر آلت با ذرات مدفوع آغشته شود، باید هنگام تعویض پوشک آن را با ملایمت، با آب و صابون شست و شو داد. در چند روز اول پس از انجام ختنه ممکن است آلت کاملاً قرمز باشد و ترشح زرد رنگی در محل زخم دیده شود. هر دوی این علائم نشان‌دهنده سیر بهبود طبیعی هستند. قرمزی نوک آلت و ترشح زرد رنگ طی یک هفته از بین می‌روند. اگر بیش از این مدت، قرمزی ادامه یابد و همراه با آن تورم یا زخم پوسته‌دار زرد رنگ با ترشح تیره مشاهده شود، احتمال می‌رود که محل زخم عفونی شده باشد. این حالت کمتر پیش می‌آید؛ ولی اگر به وجود عفونت مشکوک شدید، با پزشک کودک تماس بگیرید.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.