دفع ادرار در شیرخواران

دفع ادرار در شیرخواران

شیرخوار شما ممکن است هر یک تا سه ساعت، دفع ادرار داشته باشد و بین چهار تا شش بار در روز ادرار کند. گاهی وقتی کودک بیمار است یا تب دارد یا بدون هیچ مشکلی و فقط به دلیل هوای گرم، تعداد دفعات دفع ادرار به نصف کاهش می‌یابد. دفع ادرار هرگز نباید با درد و سوزش همراه باشد. اگر متوجه شدید نوزادتان هنگام دفع ادرار، دچار ناراحتی می‌شود، مشکل را فوراً با پزشک کودکتان در میان بگذارید، زیرا که ممکن است عفونت یا مشکلاتی در مجرای دفع ادرار وجود داشته باشد.

در یک نوزاد سالم، رنگ ادرار زرد ملایم تا زرد پر رنگ است (ادرار پر رنگ و تیره، نشانه غلیظ بودن ادرار و علامت کم رسیدن مایعات کافی به بدن کودک است). ممکن است روی پوشک شیرخوار خود یک لکه صورتی رنگ ببینید و آن را با خون اشتباه بگیرید. در حقیقت پیدایش این لکه، معمولاً نشانه غلظت بیش از حد ادرار است که به رنگ مایل به صورتی در می‌آید. تا زمانی که شیر خوار حداقل روزی چهار بار ادرار کند، احتمالاً مشکلی در کار نیست. ولی اگر رنگ مایل به صورتی ادامه پیدا کرد، باید با پزشک کودک خود تماس بگیرید.

وجود خون واقعی در ادرار یا مشاهده نقاط خون آلود روی پوشک، به هیچ‌وجه طبیعی نیست. ولی ممکن است چیزی جز نشت مختصر خون از یک زخم کوچک حاصل از بثورات پوشک نباشد. ولی گاهی نیز علامت وجود یک مشکل جدی است. چنانچه وجود خون با نشانه‌هایی نظیر درد ناحیه شکم یا خونریزی در سایر نقاط همراه باشد، باید کودک فوراً توسط پزشک معاینه و بررسی شود.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.