دمای اتاق خواب نوزاد و نکاتی که بهتر است بدانید

از آنجایی که کودکان توانایی این را ندارند که به ما بگویند چه زمانی سردشان یا گرمشان شده ، به همین دلیل تشخیص این موضوع به عهده والدین می باشد که بتوانند دمای مناسب را برای اتاق نوزاد فراهم کنند تا آن ها احساس راحتی داشته باشند . بعضی از افراد معتقدند که کودکان باید اتاق کاملا گرمی داشته باشند اما بیش از حد گرم بودن محیط می تواند باعث مشکلاتی مثل سندروم مرگ ناگهانی نوزاد شود . این خطر تا سن 6 ماهگی برای نوزادان وجود دارد . حال در این بخش از نمناک به شما توضیح می دهیم که چگونه دمای مناسب اتاق نوزاد را تشخیص دهید و ازآسیب رسیدن به او پیشگیری کنید .

دمای مناسب اتاق نوزاد

خوشبختانه مجبور نیستید که دمای اتاق یا خانه را در حالت دقیق و ثابتی نگه دارید . عموما متخصصان پیشنهاد می کنند که دمای اتاق باید چیزی بین 68 تا 72 درجه فارنهایت باشد که برابر با 20 تا 22 درجه سلسیوس می باشد .برای اتاق نوزاد حتما یک دماسنج تهیه کنید تا تعادل دما را حفظ کنید .در زمستان که یک وسیله گرمایی در خانه روشن است ، بهتر است نوزاد علاوه بر لباس های زیر یک لباس بیشتر هم داشته باشد.

در تابستان نیز بهتر است دمای اتاق کودک 23 تا 25 درجه باشد و هنگام خواب لباس های سبک و راحت به نوزاد بپوشانید و از پوشش خیلی زیاد کودک خودداری کنید.

پنجره ها را دوجداره کنید

پنجره ها باعث انتقال گرما به بیرون می شوند . پنجره های معمولی نسبت به پنجره های دو جداره 10 برابر بیشتر تلفات حرارتی دارند . برای عایق کردن پنجره های معمولی می توانید از ورق های نازک و شفاف پلاستیکی موجود در بازار ، استفاده کنید.

برای این کار شیشه را تمیز کنید و از سمت چسب دار ورق آن را بکشید و روی شیشه بچسبانید.این عایق مناسب تابستان و زمستان است. برای کاهش اتلاف حرارت منزل ، بازشوهای پنجره ها را با نوارهای درزگیری ابری یا فومی درزگیری کنید.

عایق بندی کنید

یک منزل عایقکاری شده در زمستان دما را پنج درجه گرم تر و در تابستان 10 درجه خنک تر می کند. پس تمام سقف ها و دیوارها و کف منزلتان را عایق بندی کنید و منافذ بین دیوارها و سقف ، دیوارها و کف را درزگیری کنید. هم چنین منافذ موجود در محل قرارگیری سیستم های تهویه و فن های ساختمان را درزگیری نمایید. با درزگیری و عایق کاری منازل می توانید در مصرف انرژی صرفه جویی کنید.

راهکارهایی برای راحت بودن نوزاد در اتاق

مراقب گرمای بیش از حد باشید

می توانید برای سنجش دمای بدن نوزاد ، دستتان را روی پیشانی او قرار دهید و یا دمای بدن او را از روی شکمش بفهمید . علائمی مثل عرق کردن ، قرمزی ، گونه های سرخ شده ، موی مرطوب و نفس تند می تواند نشان دهنده دمای بالای بدن نوزاد شود .یکی دیگر از علائم، بیقرار بودن نوزاد است که نشان می دهد بی از حد گرمش شده است .

از لباس و پتوی زیاد دوری کنید

مراقب باشید که بیش از حد نوزاد خود را با پتو نپیچانید ، این کار باعث می شود که جلوی تنفس او را بگیرید . به جای آن می توانید از یک ملحفه سبک استفاده کنید و اگر کودک شما مریض است ، باید بیشتر مراقب این دما باشید زیرا در حالت مریضی دمای بدن او افزایش پیدا می کند .

تخت را خلوت کنید

تخت کودک را از اسباب بازی ها و ملحفه و پتوهای زیاد خلوت کنید و از طرفی اگر حس کردید که کودک سردش می باشد، می توانید روی او پتو بیاندازید اما مراقب باشید که راه سینه اش را باز بگذارید تا راحت نفس بکشد .

از پنکه استفاده کنید

پنکه می تواند به صورت متعادل و آرامی دمای اتاق را مطبوع کند و جریان اکسیژن را متعادل سازد . همچنین باعث تازه شدن هوای درون اتاق شده و باعث می شود که کودک راحت تر نفس بکشد .

کودک را در اتاق خود بخوابانید

سعی کنید که کمی قوانین خشک و سرسختانه خود را کنار بگذارید و در شش ماهه اول کودک را پیش خود بخوابانید تا بتوانید راحت تر دمای بدن او را تا صبح چک کنید .

او را به پشت بخوابانید

مراقب باشید که به شکم کودک فشار وارد نشود ، پس اگر کودک دمر شد، او را برگردانید و به پشت بخوابانید که این کار باعث به جریان افتادن بهتر هوا می شود .

اگر کودک بیش از حد سرد یا بیش از حد داغ بود، چه کار کنیم ؟

 اگر کودک بیش از حد داغ یا سرد بود یا حالت لرزیدن داشت ، احتمالا دستان و یا پاهای او کم کم متمایل به آبی می شوند که این یک آلارم در کودکان است که باید آن ها را گرم کنید .

زمانی که کم کم او را گرم کنید، بدن او هم کم کم رنگ طبیعی را به خود می گیرد و البته که در چنین مواقعی باز هم نباید زیاده روی کنید و کم کم لباس او را افزایش دهید .

حال اگر حس کردید که نوزاد عرق کرده و موهای او خیس شده است ، کم کم لایه های لباس او را کم کنید .

در آوردن یا پا کردن جوراب می تواند در به تعادل رساندن دمای بدن او کمک کننده باشد .

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.