راه حل دانمارکی برای درمان چاقی کودکان

یک پزشک دانمارکی با تهیه یک برنامه جامع برای تغییر سبک زندگی والدین و کودکان، موفق شده چاقی ۱۹۰۰ کودک را درمان کند.

دکتر ینس کریستین هُلم، پزشک متخصص کودکان که این برنامه را تدوین و اجرا کرده، معتقد است که برای غلبه بر چاقی کودکان بجای قدم های کوچکی که معمولا توصیه می شود، باید تمام جنبه های زندگی والدین و کودکان را در نظر گرفت و با تغییر و تنظیم آنها، کودکان را در وزن طبیعی نگهداشت.

دکتر هلم معتقد است که چاقی کودکان معمولا محصول عدم توجه کافی به آنهاست: “به طور کلی به کودکان چاق بی توجهی می شود. آنها اغلب تنها هستند و در فعالیت‌های هم سن و سالان خود شرکت نمی کنند. آنها معمولا اعتماد به نفس ندارند.”

“چاقی یک بیماری است و برای کودکان بسیار سخت است که به تنهایی بر آن غلبه کنند.”

در این برنامه، کودکان چاق ابتدا ۲۴ ساعت در بیمارستان برای آزمایش و تعیین میزان چربی بدنشان بستری می شوند.

بعد با دقت و جزئیات عادت های غذایی و رفتاری آنها ثبت و بررسی می شود.

دکتر هلم می گوید: “تا وقتی که کودکان و پدر و مادرهایشان بسیاری از عادت های خود را تغییر ندهند، چاقی باقی می ماند. آنها بسیار نا امید و غمگین و سرگردان می شوند.”

در برنامه دکتر هلم، تغییر بنیادی سبک زندگی باعث می شود که مقاومت طبیعی بدن برای حفظ چربی شکسته شود.

برای هر کودک یک برنامه شخصی تدوین می شود که باید بر اساس آن ۱۵ تا ۲۰ عادت روزانه تغییر کند.

تحقیقات نشان می دهد که ۷۰ درصد کودکانی که این برنامه را به کار گرفتند توانستند در چهار سال پس از آن وزن طبیعی خود را حفظ کنند.

این در حالیست که این کودکان فقط به طور متوسط سالی پنج ساعت مشاوره پزشکی نیاز داشتند.

دکتر هلم بر تغییر فراگیر سبک زندگی تاکید دارد: “تمام زندگی این کودکان باید تغییر کند، آنها تمایل به تنهایی دارند و از خودشان خجالت می کشند. آنها باید این کارها را انجام دهند و هر روز با بچه های دیگر در ارتباط باشند.”

به عقیده دکتر هلم، یکی از مهمترین دلایل چاقی کودکان این است که آنها به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر میخکوب شده اند و تا روزی دوازده ساعت را مقابل صفحه یک نمایشگر می گذارند در حالیکه این مدت باید دو ساعت باشد.

و البته یکی دیگر از ستونهای اساسی وزن طبیعی در کودکان خواب است، تحقیقات نشان داده‌اند که خواب سر وقت و منظم باعث می شود تا ترشح هورمون ها در بدن کودکان تنظیم شود و مانع از این شود که بر اثر خستگی به تغذیه ناسالم روی آورند.

دکتر هلم قبول دارد که اجرای این برنامه آسان نیست، اما اضافه می کند که انجام آن مایه خوشحالی و رضایت بسیاری می شود.

منبع : بی بی سی

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.