رشد کودک در 5 سال اول زندگی

بسیاری از روانشناسان معتقدند که بخش عمده ای از شخصیت انسان تا 6 سالگی شکل می گیرد این تئوری حتی اگر تا حدی درست باشد ما را ملزم می کند که تا حد امکان در تربیت کودکان دقت بیشتری به خرج دهیم متاسفانه بسیاری از پدر و مادر ها بدرستی نمی دانند که در سنسن مختلف چه رفتاری را باید با فرزندان خود داشته باشد و این ندانم کاری ها و بی اطلاعی های آنها عواقب سنگینی در پی دارد .

یکی از بحرانی ترین این سن ها بین سه تا چهار سالگی قرار دارد که دوران گذار از طفولیت به مرحله ای بالاتر است . اشتباه عمده ای که خیلی از والدین مرتکب می شوند این است که از نگاه یک بزرگسال به دنیای پر رمز و راز کودک نگاه می کنند و این کاملا غلط است . کودک نیاز دارد که با همسالان خود بازی کند و کودکی کند بسیاری از رفتارهای کودک برای بزرگسالان غیر قابل تحمل است ولی باید این نکته را موردتوجه قرار داد که فرآنید رشد کودک روندی دارد که باید طی شود .

وظیفه اصلی پدر و مادر این است که این جریان طبیعی را نظارت و تقویت کنند . اگر این کار بخوبی صورت گیرد می توانیم شاهد شکل گیری شخصیتی مثبت و ارزشمند دربزرگسالی باشیم و گرنه جامعه ای خواهیم داشت مملو ازآدمهای نافرهیخته و تربیت نشده ای که صدها و هزاران خصیصه منفی دارند و حقیقتا کار و زندگی با آنها مشکل است اگر تازه به راه انحراف کشیده شده باشند . شاید این مسئله را ما چندان جدی نگیریم ولی کودک برای خودش شخصیتی دارد که ما نباید با رفتارهای نادرست این احساسات و شخصیت کودک را جربحه دارد کنیم . مثلا کودکان سه یا چهار ساله خیلی علاقه دارند که با آب و تاب وقایعی را که دیده اند تشریح کنند وبرای ما توضیح دهند وقایعی که شاید برای ما خنده دار و مسخره باشد ولی نباید به آنها خندید و کودکان را مورد تمسخر قرار داد .

هر گاه ما کودک را در مواجهه با کارهای عملی جسمی و روانی قرار دهیم این کار می تواند باعث بروز و شکوفایی استعدادهای او شده و حس خلاقیت را در او تقویت نماید . این خیلی اهمیت دارد که ما توان هایی را که بطور بالقوه در کودک وجود دارد به مرحله عمل و اجراء نزدیک کنیم ما از توانایی های کودک استفاده نمی کنیم در واقع بسیاری از استعدادهای کودکان ما دست نخورده و کشف نشده باقی می مانند و شاید هیچگاه هم شکوفا نشوند و این خیلی غم انگیز و تاسف آور است .

مثلا شنا کردن قابلیتی است که حتی نوزدان هم دارند واگر از همان ابتدا آن ها را با آب آشنا کنند بسرعت شنا کردن را یاد می گیرند حتی برخی معتقدند که چون نوزاد در زمان جنینی در کیسه آمنیوتیک شناور بوده است تجربه شنا کردن دارد و اگر کاری کنیم که در استخر آب وارد دهان او نشود و خفه نگردد براحتی می تواند شنا کند !

خلاصه کودک قدرتهای خارق العاده ای دارد که باید آنها را کشف کرده و بروز دهیم . تربیت کودک نیاز به صبر و حوصله و دانش فراوان دارد نکته ای که اغلب مورد غفلت قرار می گیرد .

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.