رفتار اجتماعی و بازی‌های کودکان در حدود دو و نیم سالگی

رفتار اجتماعی و بازی‌ها در حدود دو و نیم سالگی

  • کودک فوق‌العاده فعال، بی‌قرار و سرکش است. شناخت کمی ازخطرهای متداول دارد. او نیاز به پاسخ سریع به خواسته‌هایش و یا به تاخیر نینداختن درخواست‌هایش را دارد.
  • وقتی والدین مانع او شوند، اوقات تلخی می‌کند و به‌راحتی عصبانی می‌شود.
  • هنوز هم به بزرگترها وابسته است و آنها در موقعیت‌های ناآشنا به او آرامش می‌دهند. او یاد می‌گیرد که دست‌هایش را شسته، خشک کند و لباس خود را بپوشد.
  • به‌طور مداوم بازی می‌کند. مثلا عروسکش را در تخت‌خوابش می‌گذارد، لباس‌هایش را می‌شوید، ماشین سواری می‌کند، اما به‌طور مرتب جهت گرفتن آرامش به بزرگترها مراجعه می‌کند.
  • فعالیت‌های عادی و روزمره را با استفاده از وسایل مختلف تقلید می‌کند. مثلاً تصور می‌کند در یک مهمانی است و سنگ‌ریزه‌ها را در بشقاب می‌ریزد و وانمود می‌کند که غذاست.
  • باعلاقه، بازی بچه‌های دیگر را نگاه می‌کند و چند دقیقه‌ای با آنها بازی می‌کند، اما هنوز هم شناخت کامل از ضرورت سهیم شدن در اسباب‌بازی‌ها یا توجه بزرگترها را ندارد و والدین می‌توانند مشارکت را در او تقویت نمایند.

چگونگی کمک والدین در این دوران

  • علاوه‌بر بازی‌ها و فعالیت‌های قبلی، می‌توان با بازی‌های محاسباتی ساده برای آموزش اعداد و شمردن، ماکت‌های اسباب‌بازی (مثل ماکت مزرعه و اجزای داخل آن)، مداد شمعی، نقاشی و خمیربازی، هماهنگی حواس او را تقویت کرد. درصورت آزاد گذاشتن کودک در انتخاب‌هایش، تخیل و احساسات او نمایان می‌شود.
  • یورتمه بازی و لی لی کردن، بازی‌هایی با راه رفتن روی پنجه‌ها و اسباب‌بازی‌های چرخ‌دار و متحرک، برای تخلیه‌ی انرژی آنها بسیار مناسب است.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.