رفتار و توانمندی‌های کودک در اولین روزهای زندگی

رفتار نوزاد
وقتی نوزاد در آغوش شما یا در کنارتان قرار می‌گیرد، متوجه خواهید شد که درست مانند زمانی که در رحم بوده است، خود را جمع و دست و پاهایش را خم می‌کند و تا نزدیکی بدنش بالا می‌آورد. انگشتانش را نیز محکم گره می‌کند. پاهایش به طور طبیعی به طرف شکم جمع می‌شوند. چندین هفته طول خواهد کشید تا بدن او از حالت خمیده وضعیت داخل رحمی، خارج شود و شکل عادی پیدا کند.
مدت بیشتری باید انتظار کشید تا بتواند از خود صداهایی شبیه به غان و غون که “گفتار نوزادی” نامیده می‌شود، در بیاورد. به هر حال بعد از مدتی بسیار پر سر و صدا خواهد بود. علاوه بر این هنگامی که مشکلی وجود داشته باشد، با ناله، جیغ و داد، دهان دره، عطسه و سکسکه نارضایتی خود را اعلام می‌کند. بسیاری از این صداها، درست مثل حرکاتی که از خود نشان می‌دهد، واکنش‌هایی هستند که در مقابل مزاحمت‌های محیط اطراف نشان می‌دهد، مثل یک صدای شدید و ناگهانی که او را از جا می‌پراند و باعث گریه‌اش می‌شود.
این واکنش‌ها، علائمی هستند که کارایی قدرت درک نوزاد را از همان ابتدای تولد نشان می‌دهند. بعد از تمام ماه‌هایی که در رحم مادر بوده است، قادر است صدای مادر (و حتی پدر) را خیلی سریع تشخیص دهد. اگر موزیک ملایم بگذارید، سا کت می‌شود و به آن گوش می‌کند، گاهی نیز همزمان با آن، به آرامی، حرکاتی موافق ریتم آهنگ از خود نشان می‌دهد.
کودک با استفاده از احساس بویایی و چشایی خود، شیر مادر را از سایر مایعات تشخیص می‌دهد. با حس چشایی یا بویایی خود در مقابل بوی زننده، به بینی خود چین می‌اندازد.
او اشیا را در فاصله 20 تا 30 سانتیمتری خود به وضوح می‌بیند، به همین دلیل وقتی مادر او را برای شیر دادن در آغوش می‌گیرد تا به پستان بگذارد، می‌تواند صورت مادر را به خوبی تشخیص دهد. اما زمانی که دورتر قرار دارد، هنگام نگاه کردن به مادر ، ممکن است چشمانش منحرف شود و حالت چپ بودن (لوچی) یا مات‌زدگی پیدا کند. در این مورد نگران نشوید. زمانی‌که عضلات چشمان به حد کافی رشد کند و دید او افزایش یابد، هر دو چشم می‌توانند هم‌زمان روی یک شیء خاص متمرکز شوند. این پیشرفت معمولاً بین دو تا سه ماهگی صورت می‌گیرد. اگر چنین اتفاقی روی ندهد، باید با پزشک کودکتان تماس بگیرید.
کودک در هنگام تولد می‌تواند روشنایی را از تاریکی تشخیص دهد. اما هنوز نمی‌تواند رنگ ها را به طور کامل از یکدیگر تفکیک کند. نقشی از دو رنگ سیاه و سفید و یا رنگ قرمز تیره تند، همراه با زرد کم‌رنگ به او نشان دهید، به احتمال زیاد توجهش را جلب می‌کند. ولی اگر عکسی را نشانش دهید که در آن رنگ‌های نزدیک به هم به کار رفته باشد، اصلا توجهی به آن نمی‌کند.
به احتمال زیاد قوی‌ترین حسی که نوزاد دارد، حس لامسه است. بعد از چند ماه زندگی در محیط داخل رحم، وقتی قدم به محیط خارج می‌گذارد، پوست او در معرض یک هوای ناگهانی سرد قرار می‌گیرد. از احساسی که یک پتوی نرم به او می‌دهد و گرمایی که آغوش مادر به او می‌بخشد، غرق در لذت می‌شود. با در آغوش گرفتن کودک، همان‌طور که مادر احساس خوشایندی پیدا می‌کند، او نیز غرق لذت می‌شود. این وضعیت به نوزاد احساس آرامش و امنیت می‌بخشد و بدین گونه است که عشق را تجربه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط نزدیک عاطفی و رفتار محبت آمیز، رشد و تکامل کودک را به درستی پیش می‌برد.

وسایل سرگرم‌کننده مناسب برای اولین ماه تولد

  • اسباب بازی‌های متحرک با رنگ‌ها و طرح‌های شدیداً متضاد
  • مجهز بودن داخل رختخواب به آینه‌ای با شیشه‌های ایمن و نشکن
  • دستگاه پخش صوت با آهنگ‌های ملایم
  • عروسک‌هایی با رنگ‌های روشن و ملایم و سخنگو با صدایی آرامش‌بخش
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.