روش های بالا بردن عزت نفس کودکان توسط والدین

مهارت ها را به فرزندتان یاد بدهید

بیشتر مطالب این کتاب به پیشرفت مهارت ها در کودکان اختصاص یافته است و نقش والدین در رسیدن به این هدف در هر قسمت مشخص شده است. والدین می توانند مهارت های زندگی را به فرزندشان یاد بدهند تا آنها به موفقیت بیشتری دست یابند. اگر کودکان، به موفقیت دست یابند بازخوردهای مثبت تری را از دیگران دریافت می کنند و احساس خوبی نسبت به این افراد خواهند داشت. بدین ترتیب حس بهتری نیز نسبت به خودشان خواهند داشت.

بازخوردهای مثبت بدهید

آنچه که والدین می گویند و نحوه بیان صحبت هایشان تأثیر زیادی در احساس درونی فرزند نسبت به خودش و عزت نفس وی دارد. در زمان کودکی، بچه ها بازخوردهای مختلفی را (به خصوص از سوی والدینشان) دریافت می کنند.اگر میزان فیدبک های منفی بیشتر باشد کودک هم نظر منفی نسبت به خودش پیدا خواهد کرد. اگر میزان بازخوردهای مثبت بیشتر باشد به مرور زمان کودک نظر مثبتی نسبت به خود پیدا خواهد کرد. دادن بازخوردهای مثبت بیشتر، برای والدین مبتلا به اختلالات رفتاری کار سختی است زیرا این کودکان رفتار مثبتی  از خود نشان نمی دهند که مستحق دریافت فیدبک مثبت باشد. بنابراین باید به کارهای کوچک آنها توجه کنید و در ازای هر کار مثبتی به آنها یک     جایزه بدهید.

واقعاً به صحبت فرزندتان گوش دهید

معمولاً پدر و مادرها هنگام صحبت با فرزندشان در مورد مشکلات و گرفتاریهایش، اشتباهات او را یادآور می شود یا او را نصیحت نماید. این کار باعث می شود فرزندتان از صحبت کردن با شما خودداری کند. گوش دادن واقعی به حرف های فرزندتان می تواند احساس بهتری را نسبت به شما و خودش در او ایجاد کند.

راه های مختلفی برای تقویت مهارت گوش دادن وجود دارد.یک روش، تکرار صحبت فرد مقابل با عبارات جدید است. برای این کار باید گفته های فرزندتان را با عبارات جدید تکرار کنید تا بفهمد که شما به او گوش داده اید. روش دیگر، قبول احساسات فرزندتان (حتی اگر رفتار او متضاد با معیارهای شما بود) می باشد. به فرزندتان بگویید که درک می کنید او چه احساسی دارد یا اینکه بیان احساساتش را متقابلاً برای او بازگو کنید.

فرزندتان را همانگونه که هست بپذیرید

بسیاری از مشکلات فرزند شما مزمن هستند و تغییر یافتن آنها خیلی دشوار است. بنابراین فایده ای ندارد که دائماً روی آنها تمرکز کنید. سعی کنید به این تشخیص برسید که چه رفتارهایی را می توان واقعاً تغییر داد و چه رفتارهایی را باید همانطور که هستند پذیرفت.

به فرزندتان کمک کنید تا پذیرای موفقیت باشد

بسیاری از کودکان که عزت نفس پایینی دارند به سادگی نمی پذیرند که کارهای خوبی انجام داده اند. انجام دادن کارهای خوب با تلقی آنها از خودشان جور در نمی آید. بطور مداوم به او یادآور شوید که آدم خوبی است. بر کارهایی تأکید کنید که به خوبی به پایان رسانیده و در آنها موفق شده است. به او کمک کنید تا دریابد که او خودش مسئول موفقیت هایش بوده است.

استعدادهای فرزندتان را پرورش دهید

همه کودکان در یک یا چند موضوع (از قبیل هنر، ورزش، موسیقی، رقص، کار با حیوانات،       فعالیت های داوطلبانه و غیره) استعداد های خاصی دارند. شما باید تلاش فراوانی بنمایید تا هرگونه استعداد را در فرزندتان پرورش دهید. اگر او بتواند بازخوردهای مثبت تری از سوی دیگران       دریافت کند عزت نفس وی نیز بالا می رود.

منبع : اصول و روشهای کاربردی در فرزند پروری

دوران شیرخواری و خردسالی

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.