سوالات جنسی کودکان را بدون پاسخ نگذاریم

‌یلدا مختاری کارشناس ارشد روانشناسی گفت: آموزش‌های‌ جنسی به کودکان موجب رشد آگاهی آنان شده و برای پیشگیری از آسیب‌های بعدی ضروری است.

وی تصریح کرد: برخی خانواده‌ها گمان می‌کنند آموزش‌های جنسی به کودک موجب بی‌قید و شرطی در او می‌شود، درحالی ‌که این آموزش‌ها به کودکان می‌تواند مانع از برخی آسیب‌های موجود مانند تجاوز به آنان در آینده شود.

وی عنوان کرد: با توجه به این‌که کودکان درایران هیچ نوع آموزش جنسی از طرف مهد کودک، آموزش و پرورش و والدین نمی‌بینند، تماشای انیمیشن به تنهایی با این موضوع مناسب نبوده و برای کودک مبهم است، اما اگر این آموزش‌ها به ‌طور گام به گام در دوران ابتدایی زندگی آنان وجود داشته باشد، انیمیشن به عنوان مکمل بسیار موثر است.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به اینکه در ایران انیمیشنی با هدف آموزش مسائل جنسی به کودکان دیده نمی‌شود، ادامه داد: اگر انیمیشن‌هایی ساخته‌ شود که خصوصی‌ بودن اندام‌های جنسی را به کودک نشان ‌دهد می‌تواند بسیاری از سوالات و کنجکاوی‌هایی که برای آنان به ‌وجود می‌آید را رفع کند.

مختاری با بیان اینکه معمولا کودکان در سنین یک تا پنج سال با اندام‌های مختلف بدن به‌ طور کامل آشنا شده، اما هیچ‌گاه به اندام تناسلی آنان اشاره‌ای نمی‌شود، هنگامی ‌که کودک متوجه تفاوت اندام تناسلی خود با جنس مخالف شود، ممکن است احساس اضطراب و حتی نقص عضو در او ایجاد شود.

وی اضافه کرد: کودکان از یک تا سه سالگی متوجه جنسیت خود شده و سوالات و کنجکاوی‌های آنان آغاز می‌شود و در صورتی‌ که پاسخ مناسبی دریافت نکنند، قطعا جواب آن را از طریق تلفن همراه، اینترنت، ماهواره‌ها و ویدئوها خواهند گرفت که آسیب جدی‌تری برای آنان در پی خواهد داشت.

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان ‌کرد: با توجه به روند رشد انسان، از سنین سه تا 6 سالگی، کنجکاوی نسبت به مسائل جنسی زیاد است، بنابراین نحوه برخورد باید طوری باشد که آسیبی به کودک نرسد که موجب ناتوانی جنسی و مشکلات در زندگی زناشویی آینده او شود، بنابراین نباید با این غریزه طبیعی مقابله کرد، بلکه می‌توان با آموزش‌های مناسب، مسیر درست را به کودکان نشان داد.

وی اضافه کرد: هرچند که امروزه سطح فرهنگ خانواده‌ها بسیار ارتقاء یافته و به‌ دنبال منابع علمی مختلف هستند، اما بهتر است والدین در صورت عدم آگاهی در رفتار با کودکان به یک مشاور مراجعه کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی یادآور شد: مربیان مهدکودک حتما باید آموزش ببینند، زیرا بیشتر کنجکاوی‌های جنسی در مهدکودک‌ها رخ می‌دهد که موجب تنبیه کودکان می‌شود؛ در نهایت باید به‌ طور غیرمستقیم کودکان را از این موضوع آگاه کرده و پاسخی ساده و منطقی در رابطه با مسائل جنسی به آنها داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.