شیردهی با شیشه

برخی از کودکان به دلایل مختلف نمی توانند با شیر مادر تغذیه شوند و ناچار باید آنها را با شیر مصنوعی و شیشه تغذیه کرددر چنین شرایطی چه نوع شیشه ای برای کودک خوب است؟ تصمیم دارید از چه نوع شیر مصنوعی استفاده کنید؟ چگونه باید شیر را آماده کنید؟ همه این ها سوالاتی هستند که شما باید از قبل برای شان پاسخی آماده کرده باشید تا در زمان گرسنگی کودک دچار سردرگمی نشوید.
شیشه شیر
مهم ترین نکته در انتخاب شیشه شیر این است که شما از کار با شیشه راضی باشید. هر شیشه شیر نرمال و استانداردی برای شیر دادن به نوزاد مناسب است. به تازگی شیشه شیرهای ضد نفخ با سوپاپ یک طرفه داخلی به بازار آمده که هوا را به داخل شیشه فرستاده و از ایجاد خلاء و حباب جلوگیری می کنند، اما زمان پر کردن و آماده سازی شان طولانی است چون باید هوا را از داخل سوپاپ خالی کنید.
بطری های ضد نفخ، سر شیشه مخصوص خودشان را دارند که شبیه نوک پستان واقعی است. اگر نوزادتان با یک نوع سر شیشه راحت است سعی نکنید او را به سر شیشه دیگری عادت دهید، اما اگر دیدید شیشه را پس می زند شاید باید سر شیشه تعویض شود. از راه آزمون و خطا باید بفهمید که فرزندتان با کدام نوع سر شیشه راحت است و می تواند شیر بخورد.
شیر خشک
هنگام مشورت با پزشک برای انتخاب نوع شیر خشک احتمالا به شما خواهد گفت که همه کمابیش شبیه هم هستند و هر شیر خشکی که خودتان می پسندید انتخاب کنید. برخی از شیر خشک های از پیش آماده دیگر نیازی به مخلوط شدن با مواد دیگر ندارند اما از همه گران ترند. نوع دیگر آن ها کمی آب دارد ولی باز هم باید به آن ها آب اضافه کرد. این نوع از انواع پودری گران تر است، اما از انواع از پیش آماده ارزان ترند. شیر خشک پودری ابتدایی ترین و قدیمی ترین و ارزان ترین نوع شیر خشک است.
آماده کردن شیشه شیر
• از تمیزی شیشه مطمئن شوید. یادتان باشد که آن ها را در ماشین ظرفشویی هم می توانید بشویید.
• اگر شیر خشک پودری را انتخاب کرده اید از پیمانه داخل خود قوطی استفاده کنید و از دستور العمل روی آن پیروی کنید. هرگز سعی نکنید با ریختن پودر بیشتر و آب کمتر محلول قوی تری درست کنید، همچنین محلول نباید آبکی شود.
• اگر بیشتر از یک بطری آماده می کنید بقیه را در یخچال بگذارید. وقتی نوبت به استفاده از آن ها رسید لازم نیست گرم شان کنید. این بطری ها باید ظرف 48 ساعت مصرف شوند.
• در قوطی های پودری را خوب ببندید و آن ها را در محلی خشک و خنک قرار داده و ظرف یک ماه استفاده کنید.
• اگر شیشه شیر 2 ساعت یا بیشتر خارج از یخچال بماند باید محتویاتش را دور ریخته و شیشه را بشویید.
طریقه شیردهی با شیشه
هنگام شیردهی با شیشه مطمئن شوید سر نوزاد از بدنش بالاتر قرار گرفته باشد. به هیچ وجه نگذارید هنگام شیر خوردن در حالت دراز کش کامل باشد و بطری را وقتی در دهان اوست به جایی تکیه ندهید. شیر خوردن به حالت دراز کش خطر ابتلا به عفونت گوش را بالا می برد. یک نوزاد در هر دو تا چهار ساعت معمولا بین 60 تا 120 میلی گرم شیر می خورد. ممکن است فرزندتان روزها بیشتر از شب ها شیر بخورد یا برعکس.
به او اجازه دهید میزان و زمان شیر خوردنش را خودش تعیین کند. حتماً هر سری که شیشه به نیمه رسید حداقل یک بار نوزاد را وادار به آروغ زدن کنید. این کار را بلافاصله پس از شیردهی نیز انجام دهید. با گذشت زمان خودتان متوجه می شوید که فرزندتان به آروغ های بیشتری نیاز دارد یا نه. اگر هنوز شیشه به نصف هم نرسیده ولی از خوردن امتناع کرد به احتمال قوی حباب در شکمش جمع شده و نیاز دارد آروغ بزند. آروغ گیر را دم دست داشته باشید و نوزاد را روی شانه تان گذاشته و آرام به پشتش ضربه بزنید. همچنین می توانید او را روی زانوی خود نشانده، یک دست تان را جلویش بگیرید و با دست دیگر آرام به پشتش بزنید.

منبع:
http://farzand.net

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.