علاوه بر وزن گرفتن نوزاد ، بايد به ميزان دفع ادرار و مدفوع او هم توجه شود

ادرار نوزاد سالم به رنگ زرد روشن است و از روز چهارم تولد به بعد اگر فقط شير مادر مي خورد و در صورتي که اتاق نوزاد بيش از حد گرم نبوده و لباس و پوشش او زياد نباشد ، در هر 24 ساعت شش بار يا بيشتر ادرار مي کند.

مدفوع نوزاد در يکي دو روز اول سياه رنگ است که به تدريج و در طي يکي دو روز ديگر سياه متمايل به سبز و سبز متمايل به قهوه اي و روز چهارم تا پنجم به رنگ زرد خردلي تغيير مي کند. نوزاد از روز چهارم تولد به بعد ، چهار بار يا بيشتر ( حتي به ازاي هر نوبت شير خوردن ) مدفوع شل ، دانه دار به رنگ زرد خردلي دارد که اسهال به حساب نمي آيد.

حوالي 6_4 هفتگي دفع مدفوع متغير است به طوري که ممکن است چندين بار در روز ويا 3 يا 4 روز يک بار و يا بيشتر باشد، در اين صورت اگر مدفوع ، زرد و روان و يا با قوام نرم خميري باشد، طبيعي است و يبوست به حساب نمي آيد.

 

http://www.professorsoltanzadeh.com

 

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.