علل کم اشتهایی کودکان 1-2 ساله چیست ؟

1) کم شدن مقدار کالری مورد نیاز :

همان طور که قبلاً اشاره شد رشد کودک در این سن در مقایسه با سال اول زندگی کندتر است یعنی فقط 2 تا 5/2 کیلوگرم به وزن او اضافه می شود بنابراین نیاز او به کالری هم کمتر خواهد بود در نتیجه اشتهای کودک به طور طبیعی کم می شود و خوراک کمتری می خورد . این کم شدن مقدار خوراک را نباید به حساب بیماری یا لجبازی کودک گذاشت و والدین هم نباید بی جهت نگران باشند و در مورد غذا خوردن کودک جنگ و جدال راه بیندازند

2) مصرف بی حد شیر :

اگر معده کودک با حجم زیادی از شیر پر شود دچار کم اشتهایی شده و از خوردن غذا امتناع می کند بنابراین مصرف شیر اعم از شیر مادر یا هر شیر دیگر در سال دوم زندگی نباید بیش از 500 سی سی باشد و با بطری و پستانک به کودک داده نشود.

3) زیاده روی در خوردن میان وعده ها : به ویژه اگر این میان وعده ها شیرین باشند ( شکلات ، شربت ، شیرینی های خامه ای ) و به فاصله کوتاهی قبل از وعده غذایی اصلی به کودک داده شوند اشتهای او را کم می کنند.

سایر علل کم اشتهایی عبارتند از : عدم علاقه به نوعی از مواد غذایی ( مانند برخی بزرگسالان ) ، افزایش حس استقلال در سال دوم زندگی ، اجازه ندادن به کودک جهت مشارکت در غذا خوردن و عدم توجه پدر و مادر به روند طبیعی افزایش وزن کودک ( مقایسه رشد کودک با سایر کودکان )

گرچه عامل اصلی بی اشتهایی کودکان همان اشکالات رفتاری خانواده و اصرار در خوردنشان است ولی سایر علل را که با شیوع کمتر سبب بی اشتهایی می شوند نباید از نظر دور داشت از جمله عفونت های حاد و مزمن ، کمبود آهن ، کمبود روی ، اختلالات گوارشی و مصرف برخی دارو ها از جمله دارو های ضد آسم .

دکتر سلطان زاده

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.