قصه گویی برای کودکان چهار تا شش ساله

کودکان در این دوره سنی می توانند مدت ها کنار شما بنشینند و به حرفها، ماجرا ها و قصه هایی که شما برای آنان تعریف می کنید .گوش بدهند . آنان می توانند در قصه گویی شما شرکت کنند ، نظر بدهند و حتی به شما بگویند چه قصه هایی برایشان تعریف کنید . در این سنین لازم است به نظرهای کودکان توجه کنید . و در عین حال شیوه های قصه گویی را نیز جالب تر کنید .

برای کودکان ، قصه های خیالی بگویید .

کودکان در این سن ، شروع به خیالبافی می کنند . آنان برای شما ماجرایی را تعریف میکنند که هرگز برایشان اتفاق نیقتاده است.

از این توانایی کودک استفاده کنید .

شما نیز قصه هایی برای او تعریف کنید که خیالی باشد . قصه های خیالی از آن دسته قصه هایی هستند که ممکن است در دنیای واقعی اتفاق نیقتد . مانند :

انسان های فضایی و شاخ دار

انسانهایی که در دریاها زندگی می کنند .

راه افتادن عروسک ها و اسباب بازی ها در شهر و روستا

قهر کردن حیوان ها از روستا و رفتن آنها به جایی دیگر

این نوع قصه ها کمک می کند تا خیال پردازی کودکان ، پرورش پیدا کند و ذهن آنان خلاق و فعال شود .

افسانه های قدیمی را برای کودکان تعریف کنید . بسیاری از این قصه ها ماجراهای جادویی را در خود دارند .

همه این قصه ها برای کودکان شنیدنی است . فقط مواظب باشید که این قصه ها ترسناک نباشد . ما اجازه نداریم کودکان را بترسانیم.

قصه هایی مثل حسن کچل ، ماه پیشونی ، نخودی ، گل خندان ، نمکی و … بسیار زیبا هستند .

عروسک های نمایشی درست کنید . شما میتوانید با پارچه انواع عروسک دست کشی درست کنید .برای این کار ، الگوی شخصیتی را که می خواهید درست کنید ، روی پارچه بیندازید و آن را ببرید . از این الگو دو نمونه درست کنید تا بتوانید کناره های آن را به هم بدوزید .

قسمت پایین آن را ندوزید تا از آن راه ، دست داخل عروسک شود .

حالا شکل عروسک را کامل کنید .

به این ترتیب می توانید با کمک عروسک های دست کشی ، قصه را برای کودک تعریف کنید .

قصه ای که کودک شما خیلی دوست دارد انتخاب کنید . شخصیت های قصه را روی یک مقوا بزرگ بکشید.در این کار از کسانی که خوب، نقاشی می کشند کمک بگیرید.

تصویرها را ببرید . و آنها را با ماژیک و کاغذ رنگی کامل کنید . این عروسک های مقوایی ، شخصیت های قصه ای هستند که کودک شما آن را دوست دارد . به این ترتیب ، هنگام سخن گفتن ، وقتی به آن شخصیت می رسید تصویر آن رانشان بدهید.

این تصویرها را می توان به دیوار و یا یک تابلو چسباند و آن را حرکت داد . کودکان از این قصه گویی شما بیشتر لذت می برند .

قصه ها این امکان را دارند که بتوانند ارزشهای خوب را به کودکان آموزش دهند . شما می توانید از راه قصه ها ، کارهای خوب انسانی را مانند راستگویی ، مهربان بودن ، کمک کردن به دیگران ،همکاری کردن ، آزار ندادن دیگران را به کودک آموزش بدهید . بسیاری از قصه ای مناسب برای کودکان چنین پیام های ارزشمندی نیز دارند . هر چه بیشتر این قصه ها را برای کودکان تعریف کنید . به طور غیر مستقیم کودکان را با روشهای خوب زندگی در کنار دیگران آشنا کرده اید .

راه حل مشکلات خاص را در قالب قصه در اختیار کودک قرار دهید

اگر کودک شما ، مشکل خاصی دارد به کمک قصه می توانید او را راهنمایی کنید تا آن مشکل را حل کند . با کمک قصه می توانیم پیام های خود را غیر مستقیم به کودکان برسانیم .

اگر کودک شما :

  • از تاریکی می ترسد ،
  • از حمام کردن خوشش نمی آید ،
  • شب ها دیر می خوابد ،
  • یا صبح ها دیر از خواب بیدار می شود ،
  • کمتر با بقیه بچه ها بازی میکند ،
  • و …..

شما می توانید از راه قصه های ساده آنها را حل کنید .

شما می توانید قصه هایی بسازید که پیام اصلی آن یکی از نکته های بالا باشد.

کتابهای مختلفی برای کودکان تهیه کنید . آنها را برای کودکان بخوانید . کتاب خوانی برای کودکان این گروه سنی را جدی بگیرید . مرتب برای آنها کتاب بخوانید . کتابها را می توانید از کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امانت بگیرید .

شاید در منطقه شما کتابخانه هایی در مسجد یا مراکز فرهنگی باشد که بتوانید از آنها کتاب ، امانت بگیرید . هر روز این کتاب ها را برای کودکان مطالعه کنید . تصویر های آنها را نشان بدهید و اجازه بدهید تا آنها نیز کتاب ها را ببینند و درباره قصه های آن صحبت کنند .

خاطره هایی از  زندگی خود و یا زندگی کودک ، تعریف کنید. کودکان از شنیدن خاطره های قدیمی مربوط به شما و یا مربوط به خودشان لذت میبرند . آنان دوست دارند بدانند که وقتی کوچک بودند ، چه کردند و یا چه عادت هایی داشتند این خاطره ها را شیرین و جالب تعریف کنید .

خاطره های مربوط به کودک :

  • تولد
  • شیر خوردن
  • دندان در آوردن
  • تمیز کردن جا
  • حمام کردن
  • غذا خوردن
  • اولین حرف ها
  • و …

 

  • خاطره خودتان :

 

وقتی که کوچک بودید

وقتی اولین دندان شما افتاد

اتفاقهایی که برای شما پیش می آمد

مدرسه رفتن

عروسی و…

 

 

  • خاطرات عمومی

 

عروسی بستگان

تولد نوزاد جدید در خانواده

سفرها

جشن ها

مهمانی ها

 

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.