لکنت در کودک 4 ساله

این کاملا طبیعی است که کودک شما گاهی دچار لکنت زبان شود

بعضی وقت ها به لکنت افتادن کودک به مسائل عاطفی مربوط می شود

این کاملا طبیعی است که کودک شما گاهی دچار لکنت زبان شود (مکث کردن در حین حرف زدن و یا تکرار کردن یک جمله، یک کلمه و یا بخشی از یک کلمه برای چندین بار). این مسئله زمانی اتفاق می‌افتد که افکار کودک شما سریع تر از کلماتش در جریان هستند، به خصوص وقتی که هیجان زده، نگران و یا مضطرب است. وقتی که دچار لکنت می‌شود به او نگویید: «چرا اینجوری حرف می‌زنی؟» «از اول بگو» یا «آروم‌تر حرف بزن» و سعی نکنید به او کمک کنید تا جمله‌اش را تمام کند. در عوض سعی کنید به آرامی و با آرامش با او حرف بزنید و نقش یک الگو را برای او بازی کنید. سعی کنید با استفاده از حالت چهره و سایر حرکات بدن‌تان به او نشان دهید که شما به محتوای صحبت‌های او گوش می‌کنید و به طرز صحبت کردن او توجهی ندارید و همچنین سعی کنید از شرایطی که باعث می‌شود کودک‌تان با لکنت حرف بزند دوری کنید، مثلا این که او را مجبور نکنید جلوی فامیل در مورد اتفاقاتی که در کودکستان برایش افتاده حرف بزند.

بعضی وقت ها به لکنت افتادن کودک به مسائل عاطفی مربوط می‌شود. مثلا اگر به لکنت افتادن کودک شما با یک سری تغییرات اساسی در زندگی‌تان (مثل طلاق و یا تولد فرزند جدید) همزمان باشد و یا وقتی که فقط در یک شرایط خاص با لکنت حرف می‌زند (مثلا وقتی که از او انتقاد می‌کنید) در این شرایط  در واقع به لکنت افتادن نوعی عکس العمل عاطفی می‌باشد و احتمالا از این که احساسات واقعی‌اش را بیان کند، می‌ترسد. در چنین مواقعی، سعی کنید بدون این که از او انتقاد کنید به حرف‌هایش گوش دهید، وسط حرفش نپرید و به او کمک کنید تا احساساتش را ابراز کند (به خصوص عصبانیتش را) و به این ترتیب لکنت او به مرور کمتر می‌شود.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.