مراقبت از بند ناف

به منظور خشک نگه داشتن بند ناف، نوزاد با اسفنج حمام شود نه در وان پر از آب. اگر بندناف مرطوب یا خیس شد، می توان آن را به آرامی با یک حوله نرم خشک کرد. هر بار که پوشک نوزاد عوض می شود، باید بند ناف با پنبه الکل ضد عفونی گردد به این صورت که انتهای باقیمانده بند ناف را آرامی با دست گرفته و سپس اندکی ان را بالا کشیده تا پنبه الکل به قسمت قاعده بندناف مالیده شود.
مهم است که با پنبه الکل، اطراف باقیمانده بندناف را از هر ترشحی پاک نمایید. الکل به سادگی از طریق پوست نوزاد جذب می گردد، لذا زیاد از الکل استفاده نشود. همچنین بهتر است پوشک نوزاد را زیر ناف ببندید و ناحیه را خیس از الکل باقی نگذارید زیرا الکل باعث تحریک ناحیه می شود.
پس از الکلی نمودن قاعده بند ناف (بدون استفاده از بتادین و روغنهای کودک بر روی بندناف) ابتدا با یک پد یا گاز تمیز الکل را پاک نموده آنگاه ناحیه را به آرامی با دست بادزده و کاملا خشک کنید. تا چند روز بعد از آن، ضدعفونی با الکل ادامه یابد تا از التیام کامل ناحیه اطمینان حاصل شود. به ویژه اگر بند ناف به داخل فرو رفته است، ضدعفونی با الکل اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که باقیمانده بند ناف دیده نمی شود و هوا نمی تواند اطراف آن جریان یابد. پس از افتادن انتهای باقیمانده بندناف ، نوزاد باید حمام شود.
معاینه بند ناف از نظر عفونت:
عفونت بند ناف (امفالیت) شایع نیست ولی در صورت بروز می تواند سریعا گسترش یابد.
نشانه های عفونت :
1-ترشح بدبو و زرد رنگ از بندناف
2-قرمزی و تورم پوست اطراف بندناف
از مشکلات نادر دیگر ، خونریزی فعال است و معمولا زمانی بروز می کند که بندناف پیش از موقع کنده شود بنابراین اجازه دهید بندناف به طور طبیعی بیفتد حتی اگر فقط به نسخی به باریکی نخ متصل باشد. زمانی خونریزی فعال گفته می شود که هر بار با پاک کردن یک قطره خون، مجددا قطره دیگری ظاهر گردد که در این صورت باید فورا به پزشک اطلاع داده شود.
گاهي به جای خشک شدن بندناف، گرانولوم تشکیل می شود که بافت اسکار صورتی رنگ است و مایعی مایل به زرد روشن ترشح می کند. این وضعیت معمولا در عرض یک هفته با استفاده مکرر پنبه الکل از بین می رود . در غیر این صورت، پزشک اطفال ممکن است ناگزیر از سوزاندن بافت گرانولوزه با کوتر باشد.
پیشگیری از عفونت بند ناف:
یکی از مهمترین اقدامات برای پیشگیری از عفونت شستن دست ها پیش از کار با نوزاد می باشد. شستن دست ها باید به مدت 2 دقیقه با بتادین انجام شود و هر بار قبل و بعد از دست زدن به نوزاد ، دستها 15 ثانیه با صابون شسته شوند.

منبع:

irannurse.ir

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.