مراقبت های بهداشتی اوایل شیردهی

• هر وقت خواست به او شیر بدهید
نوزادان نیاز دارند تا در فواصل کوتاه (معمولاً هر 2 ساعت یک بار) شیر بخورند؛ البته برنامه مشخصی در این زمینه وجود ندارد. مکیدن مرتب نوزاد باعث تحریک سینه شما شده تا مقداری شیر تولید کند. پس از مدتی شیر خوردن نوزاد با برنامه منظم-تری صورت می¬گیرد. در هر بار تغذیه نوزاد یک در میان از سینه¬های خود استفاده نمائید، مثلاً اگر اول با سینه راست خود شروع کردید، بار دیگر با سینه چپ خود شروع نمائید.
• از پدهای شیردهی استفاده نمائید.
از پدهای شیردهی با جاذب¬های قوی استفاده نمائید تا جلوی تراوش شیر به لباستان را بین دو وعده شیردهی بگیرید.
• خشکی و زخم شدن نوک پستان
اوایل پس از وضع حمل، تا زمانی که سر سینه شما سفت نشده باشد، درد و حساسیت نوک سینه کاملاً طبیعی است. موقعیت مناسب در پستان می تواند به جلوگیری از درد نوک سینه کمک کند. اگر نوک سینه شما زخم باشد، ممکن است که سر سینه کاملاً در دهان نوزاد قرار نگیرد و خوب تغذیه نشود. بهتر است تا با متخصص شیردهی در مورد جلوگیری یا کاهش درد و خشکی نوک سینه مشاوره نمائید.
• مراقب عفونت باشید
علائم عفونت پستان شامل تب، توده¬های دردناک و قرمزی سینه¬هاست. این علائم نیاز به رسیدگی فوری پزشکی دارند. جهت پیشگیری از عفونت، قبل از شیردهی دست¬ها و سینه¬های خود را کاملاً بشوئید.
• خوب بخورید و استراحت نمائید
برای افزایش مقدار و مقوی بودن شیرتان لازم است که رژیم غذایی مناسب شامل 500 کالری اضافی در روز داشته باشید و 6 تا 8 لیوان مایعات بنوشید. همچنین، هنگامی که بدن شما در چنین مسئولیت جدیدی قرار می¬گیرد، استراحت کافی نیز بسیار مهم است.
منابع:
http://www.johnsonsbaby.com/johnsons-for-new-moms-preparing-for-baby
http://raisingchildren.net.au/

گروه بهداشتی فیروز

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.