مشکلات دفع کودکان نوپا

عادت استفاده از توالت در کودکان متفاوت است و این امر والدین را نگران می سازد. برای والدین کنترل ادرار و مدفوع کودک نوپا اهمیت بسیار زیادی دارد، در حالی که اصلا جای نگرانی نیست.
ففرزندم در منزل تمیز است و خود را کثیف نمی کند ، اما خارج از منزل چنین نیست، راه حل چیست؟
کودک تا زمانی که مثانه اش پر نشود، ادرار نمی کند. بنابراین، رفتن به توالت قبل از بیرون رفتن برای او بی معناست چون قادر به تخلیه مثانه بصورت ارادی نیست. اگر نگران هستید، می توانید لگن وی را به همراه خود ببرید یا اینکه مراقب باشید توالتهای عمومی کجا هستند، زیرا کودک به محض احساس نیاز دیگر نمی تواند خود را نگاه دارد. بهتر است موقع بیرون بردن کودک، پوشک او را ببندید. در غیر اینصورت، روی صندلی ماشین و یا کالسکه وی حوله پهن کنید و با خود برایش لباس اضافی ببرید.
فرزندم قبلا ادرار خود را کنترل می کرد، اما اکنون چنین نیست. چرا؟
دلایل متعددی وجود دارد: وجود نوزادی جدید در خانواده (ادرار کردن از علایم معمول برای رقابت با خواهر یا برادر جدید است)؛ مسافرت ( اطفال اغلب زمانی که از خانه دور می شوند، ادرار خود را نمی توانند کنترل کنند )؛ هوای سرد (او نمی خواهد لخت باشد)؛ دندان در آوردن و بیماری هم می تواند از دلایل دیگر باشد. چنانچه فکر می کنید فرزندتان بیمار است یا طی مدت یکی دو هفته نمی تواند دوباره ادرارش را کنترل کند، با پزشک مشورت کنید.
فرزندم ادرار خود را کنترل اما شلوارش را کثیف می کند، این موضوع اشکال دارد؟

این امر در کودکانی که آموزش استفاده از توالت را دیده اند، معمول است و جای نگرانی ندارد. او ممکن است در جایی پنهان از دید شما شلوارش را کثیف کند. باید موضوع را نادیده بگیرید، زیرا به مرور زمان مساله حل خواهد شد.
مدفوع فرزندم اغلب شل است، آیا مشکلی وجود دارد؟
اسهال در کودکان نوپا معمول است. اگر فرزندتان سالم است و رشد خوبی دارد، مایعات بیشتری به او بدهید. در غیر اینصورت با پزشک در میان بگذارید. شاید فرزندتان عفونت روده گرفته باشد. علت دیگر این است که کودک گاه به صورت متناوب و دوره ای به اسهال مبتلا می شود. اسهال می تواند وخیم و بعضی اوقات حاوی ذرات هضم نشده غذا نیز باشد. علت مدفوع شل می تواند به خاطر عواملی چون نوشیدن مایعات فراوان یا خوب نجویدن غذا باشد. این امر در کودکان زیر دو سال، بخصوص پسران رایج است.
چطور می توانم به فرزندم استفاده از لگن را آموزش بدهم؟

حدودا در سن 2 سالگی کودک از احساس دفع خودآگاه میشود. برایش توضیح دهید از لگن چه استفاده ای می شود و آن را در مکانی مناسب قرار دهید تا کودک به راحتی و سریع به آن دسترسی داشته باشد. در فصل تابستان، می توانید از پوشک استفاده نکنید و شلوار کودک را درآورید تا از لگن استفاده کند. می توانید زمان نیاز کودک به لگن را با استفاده از حالت چهره و خم شدن وی حدس بزنید. در این هنگام، محل لگن را به او یادآوری کنید. گاه می توانید مدت کوتاهی بعد از غذا او را روی لگن بنشانید.

منبع: کتاب پرورش و نگهداری نوزادان و کودکان/ دکتر احمدشاه فرهت و همکاران

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.