نکاتی برای مراقبت از گوش

  • از پاك كردن گوش کودک با اشیای خارجی نظیرگوش پاک کن, كلید، چوب كبریت و… جدا خودداری کنید، یكی از مواردعمده عفونت های گوش خارجی دستکاری گوش  است.
  • جرم موجود در گوش دارای خاصیت چربی و اسیدی است، چربی موجود در گوش از ترك خوردن پوست گوش جلوگیری كرده و سبب نرمی پرده آن می‌شود. خاصیت اسیدی جرم موجود در گوش از رشد قارچ‌ها و باكتری‌ها در گوش نیز پیشگیری می‌كند. بنابراین نباید جرم گوش را پاک کرد حتی به وسیله گوش پاک کن.
  • از قرار دادن کودک در معرض سر و صدای زیاد خودداری کنید، زیرا باعث كم شدن قدرت شنوایی و بروز اختلالاتی در اعضای مختلف بدن می‌شود. اگر ناچار به حضور در محیط پر سر و صدا هستید، حتما از پلاگ‌های مخصوص گوش و گوشی‌های محافظ گوش کودک استفاده كنید.
  • دردها و عفونت‌های گوش کودک را جدی بگیرید و در اسرع وقت به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
  • از استفاده گوش پاك كن برای خشك كردن گوش‌ها بعد از استحمام کودک اجتناب كنید. بعد از استحمام فقط با حوله بیرون گوش های او را خشک کنید.
  • در صورتی كه نوزادشما تا سن هشت ماهگی در برابر صدا هیچ‌گونه عكس‌العملی نشان ندهد، یا تا دو سالگی حرف زدن را شروع نكند باید به شنوایی وی مشكوك شد. همچنین اگر نوزاد بی‌قرار باشد، سعی در خاراندن گوش کند، تب شدید و گریه داشته باشد باید به گوش درد نوزاد مشکوک شد و با پزشک مشورت کرد.
  • گوش خارجی را در برابر تغییرات جوی محافظت كنید، زیرا ممكن است دچار آفتاب سوختگی و یا سرمازدگی شود.
  • در صورت‌ ورود اجسام‌ خارجی‌ در گوش‌، اول‌ سعی‌ کیید با قرار دادن‌ گوش‌ به‌ سمت‌ پایین‌ و تكان‌ دادن‌ آرام‌ سر و لاله‌ گوش‌ آن‌ را خارج‌ کنید. در صورتی‌ كه‌ با این‌ اقدامات‌ موفقیت‌ حاصل‌ نشد از سایر اقدامات‌ و دست‌کاری‌ جداً خودداری‌ کنید. زیرا ممكنست‌ سبب‌ آسیب‌ به‌ پرده‌ گوش‌ و یا بدتر شدن‌ وضعیت‌ شود. در این‌ حالت‌ باید سریعاً به پزشك‌ خود تماس بگیرید.
  • جهت‌ تسكین درد‌ گوش‌ ، هرگز از دود سیگار و یا مواد مخدر استفاده‌ نکنید.

منبع: کلینیک بیمارستان فرمانیه

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.