نکاتی که لازم است در دادن شیر مصنوعی به کودک رعایت کنیم

1-اگر در تغذیه ی شیرخوار با شیشه شیر ، سوراخ شیشه بیش از حد بزرگ شده باشد ، محتویات آن بیش از مقدار لازم به دهان شیرخوار سرازیر می شود و اگر سوراخ پستانک خیلی تنگ باشد ، بلع بیش از حد هوا و در نهایت موجب دل درد وناراحتی نوزاد خواهد شد. همانند شیر دهی با نوک سینه ، نوک پستانک را در گوشه ی لب شیرخوار قرار دهید یا با نوک انگشت به آرامی به گوشه ی لب او بزنید تا سرش را به سمت شیشه برگرداند وپس از یافتن آن مکیدن را آغاز نماید. شیشه شیر راباید به شکلی نگاه دارید که قسمت نوک پستانک به طور کامل پر از شیر باشد تا هوا از راه آن وارد دهان کودک نشود. در غیر این صورت دفع هوای بلع شده یا همان آروغ زدن منجر به استفراغ نوزاد می شود. اگر حین شیر دهی به کودک اجازه دهید ، آروغ بزند وپس از آن شیردهی را از سر بگیرید ، احتمال خروج محتویات معده همراه آروغ ، کاهش می یابد. اگرچه حین شیردهی با شیشه ، به طور دقیق از مقدار شیر مورد نیاز شیر خوار آگاهی دارید اما همیشه کمی بیش تر از مقدار توصیه شده ، شیر مصنوعی آماده کنید تا اگر بچه باز هم گرسنه بود ، سیر شود. اگر شیر خوار تمام محتویات شیشه را تا آخر می خورد ، شاید هنوز سیر نشده وباید باز هم برایش شیر درست کند. فراموش نکنید ؛ هیچ گاه شیر مصنوعی را غلیظ تر از میزان توصیه شده به او ندهید زیرا این کار نه تنها تغذیه ی شیرخوار را بهبود نمی بخشد بلکه سبب هضم دشوارو یبوست وی خواهد شد. در تابستان و زمانی که فرزندتان بیمار است ، مقداری آب جوشیده ی سرد شده را به رژیم غذایی او اضافه کنید. شیر مصنوعی وتغذیه با شیشه ، هیچ مزیت خاصی بر شیر مادر ندارند. هرچند که تغذیه با شیر مصنوعی ازشیر دهی با سینه آسان تر است و پدر نیز می تواند در این امر مشارکت کند اما فواید شیر مادر به اندازه ای است که جز در مواقع خاص وبا تجویز پزشک ، نباید شیرخوار خود را از نعمت شیر مادر محروم نمایید.

2- بهترین حالت شیردادن به بچه وقتی با شیشه تغذیه می شود شبیه زمانی است که مادران بچه را زیر سینه می‌گیرند. نه خوابیده است و نه نشسته. بچه در آغوش مادر احساس امنیت و آرامش می‌کند و به به همین دلیل برخی شیرخواران ساعت‌ها بدون آنکه شیری در سینه مادر باشد، آن را می‌مکند و نمی‌خواهند از مادرشان جدا شوند. مادرانی که به هر دلیلی به فرزندشان شیرمصنوعی می‌دهند باید حواس‌شان باشد که این حس را از شیرخوار نگیرند. او را در آغوش بگیرند و اجازه دهند در آرامش غذایش را بخورد. ضمن اینکه باید شیشه را طوری بگیرند که هوا همراه آن وارد دهان بچه نشود چراکه دل‌درد و دل‌پیچه برایش به همراه دارد. شیر دادن در حالت خوابیده کامل برای بچه‌ها خطرناک است.

3- تولید شیرمصنوعی استانداردی دارد که همه شرکت‌ها موظفند آن را رعایت کنند و به همین دلیل در اصل ماده غذایی تفاوتی با یکدیگر ندارند. با وجود این محصولاتی وارد بازار شده که حاوی مواد پروبیوتیک یا امگا ۳ است و برای بچه‌ها مفید است. در غیر این صورت محصولات موجود تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند هرچند که ممکن است بچه‌ها در پذیرش آن یکی را بر دیگری ترجیح دهند. با وجود این وقتی شیرخوار به محصولی عادت می‌کند، بهتر است همواره از همان مارک برای او تهیه شود. بهتر است نه مادر و نه شیرخوار خیلی به مصرف شیرمصنوعی عادت نکنند چراکه پس از یک‌ سالگی می‌توان از شیر پاستوریزه برای تغذیه استفاده کرد که به مراتب مفیدتر است.

4- مسافرت‌ها در فصل تابستان بیشتر می‌شود و بیماری‌های عفونی هم در این زمان تشدید می‌شوند. خانواده‌هایی که شیرخوار دارند در سفر این نکات را رعایت کنند: اول اینکه همه وسایل را در ظروفی تمیز با خود به مسافرت ببرند تا اگر در مسیر امکان شست‌و‌شو نداشتند، مشکلی به وجود نیاید. نکته بعدی اینکه در هوای زمستان شیرمصنوعی آماده را می‌توان ۴ تا ۶ ساعت بیرون از یخچال نگهداری کرد و اگر مقصد سفر مناطق سردسیری است یا امکان حمل وسایل خنک‌کننده وجود دارد، می‌توان شیر مصنوعی را آماده کرد و در طول مسیر به راحتی به بچه خوراند. در غیر این صورت باید هر لحظه که شیرخوار گرسنه شد، شیرمصنوعی را آماده کرد و به او داد. بهتر است آب جوش را از منزل همراه خود ببرید چرا که معمولا در شهرها و استان‌های مختلف، آب املاحی دارد که با جوشیدن از بین نمی‌روند و ممکن است باعث بیماری گروه‌های سنی کوچک شود. اگر آب جوش به همراه داشته باشید می‌توانید در داخل خودرو آماده و به بچه غذا بدهید. باز هم تاکید می‌کنم این کار باید بعد از سیرشدن با شیر مادر باشد.  شیر مادر نه در تابستان و نه در زمستان خراب نمی‌شود و آماده کردن آن هیچ دردسری ندارد.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.