وضعیت خواباندن شیرخوار

سندرم “مرگ ناگهانی شیرخوار”

آکادمی متخصصان کودکان آمریکا توصیه می‌کند، شیرخواران سالم را به پشت بخوابانید، زیرا امن‌ترین وضعیت برای شیرخوار، خوابیدن به پشت (طاق باز) است. این کار باعث کاهش احتمال بروز سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار می شود که در آمریکا بیشترین آمار مرگ و میر کودکان زیر یک سال نسبت به سایر علل مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. علت دقیق این مسئله هنوز مشخص نیست، اما احتمالاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که با خوابیدن شیرخوار بر روی شکم، اکسیژن کمتری به او می‌رسد یا گاز دی‌اکسید کربن کمتری از ریه‌ها دفع می‌شود.

یافته‌های اخیر نشان می‌دهد مناطقی از مغز شیرخوارانی که در اثر مرگ ناگهانی شیر خوار فوت می‌کنند، فاقد رشد کافی هستند. وقتی این شیر خواران در حال خواب با شرایطی مواجه می‌شوند که سلامت آنان را تهدید می‌کند، قادر به بیدار شدن نیستند، بنابراین نمی‌توانند خود را نجات دهند. از آنجا که این امکان وجود ندارد که متوجه شویم کدام شیرخوار به طور عادی، قادر به بیدار شدن نیست و ارتباط بین مرگ ناگهانی شیرخوار و وضعیت خوابیدن نیز کاملاً شناخته شده است، آکادمی کودکان آمریکا توصیه می‌کنند حتماً تمام شیرخواران به پشت خوابانده شوند. بعضی از پزشکان تصور می‌کردند خوابیدن به پهلو می‌تواند جانشین مناسبی برای به پشت خوابیدن باشد، ولی شواهد اخیر نشان داده‌اند که برای اطمینان بیشتر باید از این روش صرف نظر کرد (توجه داشته باشید که در مواردی خاص، استثنائاتی نیز وجود دارد که پزشک در برخورد با این موارد، درباره وضعیت خواباندن شیرخوار با شما صحبت خواهد کرد).

خواباندن نوزادان به پشت در سال اول زندگی توصیه می‌شود. به هر حال رعایت این موضوع به خصوص تا ماه ششم که مرگ ناگهانی شیرخوار دربالاترین حد شیوع خود است، اهمیت خاصی دارد. حتی زمانی که مطمئن هستید نوزادتان به پشت خوابیده، از قرار دادن وسایلی مانند بالشت، لحاف یا توپ‌ها و عروسک‌های نرم در اطرافش خودداری کنید، زیرا ممکن است صورتش را در میان آنها فرو برده و راه تنفسش مسدود شود. کودک را روی تشک‌های آبی، کاناپه، نیمکت‌های فنری یا تشک‌های نرم نیز نخوابانید. یک تشک سفت پوشیده شده با ملحفه، امن‌ترین مکان برای شیرخوار است. درجه حرارت اتاق شیر خوار را در یک حد مطلوب ثابت نگه دارید و او را نزدیک دستگاه‌های تهویه هوا، مولد گرما، پنجره باز و هر نوع وسیله‌ای که با تولید گرما و سرما در ارتباط باشد، قرار ندهید. برای خواب به او لباس خواب (مثل لباس خواب یکسره) بپوشانید تا نیاز به پوشش دیگری مانند پتو نباشد. برای پوشش اضافی می‌توانید از یک پتوی لباسی استفاده کنید.

درست است که به پشت خواباندن بسیار مهم است ولی می‌توانید شیر خوار را در شرایطی که کاملاً بیدار و تحت نظر است، برای مدتی روی شکم قرار دهید. این کار باعث تکامل عضلات شانه و افزایش قدرت کنترل سر و جلوگیری از تخت شدن پس سر می‌شود.

نکته: استفاده از پستانک به کاهش خطر مرگ ناگهانی شیرخوار کمک می‌کند. در صورتی که شیرخوار پستانک را نمی‌پذیرد یا از دهانش می‌افتد، به زور متوسل نشوید. اگر شیر خود را به نوزاد می‌دهید، حدود سه تا جهار هفته بعد از تولد صبر کنید تا شیرخوردن از پستان به خوبی برایش جا بیفتد، بعد به او پستانک دهید.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.