پذیرش نوزاد توسط فرزند بزرگتر

وقتی فرزند جدید وارد منزل می‌شود انتظار شما این است که فرزند بزرگترتان احساس غرور کند و حامی او باشد. بعد از ورود نوزاد جدید، فرزند بزرگتر حس می‌کند  وجودش به فراموشی سپرده شده است، هنوز ناراحتی ناشی از بستری شدن مادر در بیمارستان، به خصوص اگر این اولین جدایی او از مادر بوده باشد، فراموش نشده که می‌بیند مادرش در ورود به منزل، به علت خستگی که خارج از درک آنهاست، نمی‌تواند در بازی‌هایی که به آنها خو گرفته‌اند شرکت کند. علاوه بر آن با دیدن مراقبتی که مادر از شیرخوار می‌کند و اختصاص توجهی که تا دو هفته پیش به او تعلق داشته است، حس حسادتش تحریک می‌شود. برخورد مناسب با جو موجود هم بر عهده پدر و هم مادر است. آنها باید این اطمینان را در فرزند بزرگتر به وجود بیاورند که جایگاهش نزد پدر و مادر همچنان محفوظ بوده و ذره‌ای از عشق و علاقه‌شان نسبت به او کم نشده است. برای کمک به آرامش فرزند بزرگتر و تقویت حس همکاری و درگیر شدن با مسایل مربوط به نوزاد چند پیشنهاد به شرح زیر ارائه می‌شود:

  1. اگرامکان دارد ترتیبی دهید که بچه بتوانند مادر و نوزاد را در بیمارستان ملاقات کند.
  2. وقتی مادر از بیمارستان به منزل می‌آید، برای فرزند بزرگتر هدیه‌ای بیاورد.
  3. همه روزه زمان معینی را برای تنها بودن با فرزند اول اختصاص دهید. این زمان‌ها باید با هر یک از والدین جداگانه و گاه با حضور پدر و مادر در کنار هم باشد.
  4. وقتی مشغول گرفتن عکس از کودک جدید هستید، عکس دیگری هم از فرزند اول، تکی یا با حضور نوزاد بگیرید.
  5. از پدر و مادر یا بستگان نزدیک خواهش کنید گه گاه بچه بزرگتر را برای رفتن به باغ وحش، سینما یا صرف ناهار به خارج از منزل ببرند. این موضوع باعث می‌شود حس کند وجودش فراموش نشده و مورد توجه خاص هست.
  6. وقتی کسی برای دیدار نوزاد هدیه‌ای می‌آورد، شما نیز هدایای کوچکی با خود داشته باشید که در این مواقع به بچه بزگتر بدهید.
  7. به خصوص در ماه‌های اول ورود نوزاد زمانی که کودک به تغذیه بیشتری نیاز دارد، بچه بزرگتر نسبت به در آغوش‌گیری او در هنگام شیر خوردن، احساس حسادت زیادی می‌کند. برای اینکه احساس کند او نیز مورد توجه است، در زمان شیر دادن به نوزاد او را صدا کنید و برایش قصه بگویید یا خاطرات خود را در زمانی که او نیز شیرخوار بوده، شرح دهید.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.