پوشش و لباس مناسب برای شیرخوار

پوشش مناسب کودک
پوشش نوزاد باید مناسب فصل باشد و موقعیت آب و هوایی در نظر گرفته شود. در صورتیکه درجه حرارت محیط بالاتر از 24 سانتیگراد نباشد، نوزاد شما به چند لایه لباس نیاز دارد تا بدنش گرم بماند. معمولاً بهتر است ابتدا یک زیرپوش و پوشک تنش کنید و بعد روی آنها یک بلوز و شلوار راحتی یا لباس خواب به او بپوشانید و سپس پتوی مخصوص نوزاد را دورش بپیچید. اگر شیرخوار نارس است، باید یک لایه لباس دیگر نیز به او بپوشانید. وقتی وزن کودک به حد یک شیرخوار طبیعی برسد، آن وقت بدنش بهتر می‌تواند خود را با درجه حرارت محیط تطبیق دهد. در هوای گرم می‌توانید لباس کودک را کم کنید و تنها به یک تکه لباس اکتفا کنید. بر اساس یک قاعده کلی به نام قانون تمب (حساب سر انگشتی)، برحسب درجه حرارت محیطی که در آن هستید، اگر شما با مقدار لباسی که پوشیده اید احساس سرما می کنید، برای نوزاد این درجه حرارت کمی سردتر است و لازم است یک پوشش دیگر علاوه برآنچه پوشیده است، تنش کنید.

روش پوشاندن و درآوردن لباس نوزاد

اگر هیچ تجربه‌ای از مراقبت نوزاد ندارید، در ابتدا تعویض لباس او برایتان خسته‌کننده خواهد بود. نه تنها داخل کردن دست کوچک او در آستین یک کار دشوار به شمار می‌رود، بلکه شیرخوار در تمام مدت تعویض لباس اعتراض خود را با جیغ و فریاد نشان می‌دهد. او از برخورد هوا با پوست خود و بالا و پایین شدن لباس بر روی تنش خوشش نمی‌آید. زمانی‌که مشغول تعویض لباس در نیمه فوقانی بدن او هستید بهتر است او را روی زانوانتان بنشانید، با دست‌هایتان یقه لباس او را باز نگه دارید و بعد آن را با کمک انگشتان، به نحوی که لبه‌های آن دور از صورت و گوش‌هایش قرار گرفته باشند، از روی سر به طرف پایین بکشید. سعی نکنید دست کودک را داخل آستین لباس کنید، بلکه دست خود را از خارج به داخل آستین ببرید، دست او را بگیرید و آن را از میان آستین بیرون بیاورید. هنگام تعویض نیمه تحتانی بدن، او را روی رختخواب یا میز تعویض بگذارید.اگر می‌خواهید لباس یکسره به او بپوشانید ابتدا پاهایش را وارد لباس کنید و سپس لباس را به آرامی بالا بکشید و دستانش را به روش فوق داخل آستین نمایید. تی‌شرت را ابتدا وارد سرش کنید و بعد دست‌ها را جداگانه داخل آستین‌ها ببرید. درهنگام درآوردن لباس، آستین‌ها را بگیرید و در حالی که پشت و سر کودک را نگه داشته‌اید، دست‌های او را به نوبت از آستین بیرون بکشید و در حالی‌که چانه و صورت او را از یقه لباس دور نگه داشته‌اید، لباس را به آرامی از سمت صورت او بیرون بیاورید.

لباس کودک

  • از لباس‌هایی استفاده کنید که پوشاندن آنها به کودک آسان باشد. در هنگام خرید لباس برای کودک به دنبال لباس‌هایی باشید که:
  • زیپ یا تکمه‌های فشاری آن به جای پشت، در جلوی لباس قرار گرفته باشند و از بالا به پایین باز شوند.
  • زیپ یا تکمه‌های فشاری آن هر دو از بالا به پایین باز شوند تا بتوان به راحتی به پوشک دسترسی پیدا کرد.
  • آستین‌ها باید آنقدر گشاد باشد که دست مادر بتواند به راحتی داخل آنها شود و دست کودک را از آستین بیرون بیاورد.
  • هیچ‌گونه روبان یا تسمه و یا رشته‌ای از پارچه، که مستلزم گره زدن از هم باز کردن و یا بستن به دور گردن باشد، در لباس وجود نداشته باشد، چون ممکن است باعث خفگی کودک شود.
  • لباس‌ها باید از جنس پارچه‌ای نرم و با قابلیت انعطاف باشد. از خرید لباس‌هایی که گردن، بازوها و پاهای شیرخوار را تحت فشار قرار می‌دهند، خودداری شود.
  • دستور شست و شوی لباس شیرخوار را به دقت بخوانید. تمام لباس‌های بچه باید قابل شست و شو باشند. لباس کودک به اتو نیاز ندارد.
  • تا زمانی که کودک راه نیفتاده است به کفش نیاز ندارد. پوشاندن زودتر از زمان مناسب کفش، ممکن است روی رشد پاهای شیرخوار تاثیر بگذارد.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.