پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی

هیچ موضوعی مهم تر از امنیت کودک نیست. سندرم مرگ ناگهانی نوزاد اصطلاحی است که به مرگ نوزاد کاملا سالم اطلاق می شود. این سندرم که زمانی آن را مرگ در گهواره نیز می نامند معمولا در طول چرت ها یا خواب شبانه گریبان گیر نوزادان زیر شش ماه می شود.

سندرم مرگ ناگهانی چیست؟
پزشکان از اصطلاح SIDS برای هر گونه مرگ ناگهانی و غیر قابل توجیه در نخستین سال زندگی کودک استفاده می کنند. بیشتر موارد SIDS یعنی حدود 75 درصد در سنین یک تا چهار ماهگی رخ می دهد و خطر آن پس از این سن کاهش می یابد. سندرم مرگ ناگهانی در نوزادان نارس و کودکانی که در معرض دود سیگارند بیشتر شایع است. در مورد نوزادان نارس میزان خطر با میزان شدت نارس بودن بالا می رود. در نوزادانی که بین هفته های 28 تا 32 متولد می شوند خطر SIDS تقریبا دو برابر نوزادان کامل است، زیرا نارسایی در این کودکان بیشتر است. برخی تحقیقات نشان می دهد که خطر سندرم مرگ ناگهانی برای کودکانی که در معرض دود تنباکو هستند تا پنج برابر بالاتر است.

پیشگیری از سندرم مرگ ناگهانی
•مهم ترین موضوعی که باید به خاطر داشته باشید این است که کودک را به پشت بخوابانید، این یعنی حتی به پهلو هم نخوابانید. به پهلو خوابیدن به اندازه خوابیدن روی شکم خطرناک نیست، اما به اندازه به پشت خوابیدن هم مطمئن نیست. پس کودک تان را همیشه به پشت بخوابانید، اما اگر بعدا او را روی شکم دیدید نترسید، زیرا کودکی که به اندازه کافی جنب و جوش دارد که می تواند غلت بزند خطر SIDS او را تهدید نمی کند، چون می تواند خود را از خطر نجات دهد. به پشت خواباندن تنها یک راه برای محافظت از کودک در مقابل خطر سندرم مرگ ناگهانی است. در فهرست زیر به ترتیب بیشترین اهمیت، پیشنهادهایی برای حفظ امنیت کودک آمده است.
• سیگار کشیدن خطرناک ترین عامل SIDS است. قرار گرفتن در معرض دود تنباکو چه زمانی که کودک در رحم مادر است و چه پس از تولد باعث می شود خطر SIDS پنج برابر شود. بهتر است خانه را از دود سیگار دور کنید، حتی دود رقیقی که از طبقه دیگر می آید خطر SIDS را افزایش می دهد.
• از یک تشک سفت و سخت و پتوی فوق العاده سبک استفاده کنید. صورت نوزاد ممکن است در روتختی ها و تشک های پولیشی و نرم پوشیده و راه تنفسش بسته شود. تشک نرم حتی اگر کودک را به پشت بخوابانید باز هم خطرناک است. پتوی کودک نباید روی صورتش را بپوشاند.
• کاناپه، مبل و تشک آبی جاهای مناسبی برای خواب نیستند. همه این ها خطر SIDS را افزایش می دهند، پس آن ها را کنار بگذارید و فرزندتان را روی تخت با تشکی سفت بخوابانید.
• دمای اتاق کودک را تنظیم کنید. اتاق و لباس نوزاد باید خنک باشد. زیادی گرم کردن اتاق یا پوشاندن نوزاد هنگام خواب یا چرت های روزانه از عوامل تعیین کننده سندرم مرگ ناگهانی هستند. دمای اتاق باید بین 18 تا 22 درجه سانتی گراد باشد. یک لایه لباس و یک رو انداز نازک برای گهواره کفایت می کند.
• در صورت امکان نوزاد را با شیر مادر تغذیه کنید. شیر مادر نوزاد را در مقابل برخی بیماری های تنفسی و گوارشی ایمن می کند، این نوع بیماری ها در برخی از موارد SIDS دخیل بوده اند. خود شیر دادن با پستان به تنهایی حفاظتی در مقابل SIDS نیست، بنابراین اگر کودک تان را با شیشه تغذیه می کنید نگران افزایش خطر SIDS نباشید.
• برخی پزشکان بر این عقیده اند که هم تختی با کودک خطر SIDS را افزایش می دهد. اگر با کودک تان روی یک تخت می خوابید، حتماً قوانین مربوط به امنیت رختخواب و نیز مصرف تنباکو، سیگار و الکل را به کار ببندید.
• دقت کنید که به جز نوزاد چیز دیگری داخل گهواره نباشد. او نه به بالش نیاز دارد و نه عروسک های پولیشی و نه پتوهای سنگین و کلفت، تمام این ها می تواند باعث خفگی کودک شود.
• مکیدن پستانک ممکن است خطر SIDS را پایین بیاورد.

منبع:
http://farzand.net

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.