چه کودکانی باید با شیر مصنوعی تغذیه شوند؟

بعضی از نوزادان قدرت مکیدن کافی ندارند و نمی‌توانند سینه مادر را تا زمانی که سیر شوند بمکند. این ضعف در آن‌ها باعث می‌شود همیشه گرسنه باشند و گریه کنند. گروهی از نوزادان هم در ۳ ماه اول به دلایل مختلف از جمله همان نداشتن قدرت کافی مکیدن، وزن نمی‌گیرند. این موضوع رشد بچه‌ها را با اخلال مواجه می‌کند. در این شرایط پزشک متخصص مصرف شیرمصنوعی را توصیه می‌کند.

مادران شاغلی هستند که نمی‌توانند در فاصله زمانی‌های کوتاه به شیرخوار شیر خودشان را بدهند. این گروه هم ناگزیرند از شیرمصنوعی استفاده کنند، هر چند که بر اساس قانون، مادران تا ۶ ماه حق استفاده از مرخصی استعلاجی را دارند. با وجود این گاهی پیش از پایان این مهلت سرکار می‌روند. این ۳ گروه از بچه‌ها برای اینکه گرسنگی نکشند و رشد طبیعی داشته باشند باید از غذاهای کمکی استفاده کنند و چون پیش از ۶ ماهگی نمی‌توان از غذاهایی مانند فرنی و حریره بادام استفاده کرد، بهترین گزینه شیرمصنوعی است.

شرایط لازم جهت تخصیص کوپن شیر مصنوعی:

  • کودک باید دارای پرونده بهداشتی باشد برای این منظور مادر می بایست به مراکز وپایگاههای بهداشتی درمانی شهری و خانه های بهداشت مراجعه و اقدام به تشکیل پرونده و انجام مراقبتهای بهداشتی متناسب با سن کودک شامل ارزیابی نشانه خطر –زردی-وزن-قد-دورسر-تغذیه-وضعیت بینایی-تکامل- انجام واکسیناسیون و ارائه توصیه های بهداشتی مورد لزوم نماید.
  • این مراقبتها در 5-3 روزگی،15-4 روزگی، 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 7 ماهگی، 9 ماهگی، 12 ماهگی،15 ماهگی، 18 ماهگی، 24 ماهگی، 3 سالگی، 4 سالگی، 5 سالگی، 6 سالگس، 8-7 سالگی، انجام می شود.
  • تذکر: (کلیه مادرانی که در دوران بارداری خود تحت مراقبت این مراکز، و خانه های بهداشت قرار داشته اند، پس از زایمان نیز تحت مراقبتهای بعداز زایمان و تنظیم خانواده قرار گرفته و جهت نوزادان آنان نیز همزمان پرونده بهداشتی تشکیل می گردد.)
  • در صورت وجود اختلال در وضعیت وزنی کودک (قرار گرفتن وزن کودک زیر منحنی قرمز و موازی و یا صعودی نبودن خط وزن کودک با منحنی رشد) مشاوره شیر دهی توسط پرسنل بهداشتی انجام شده و پیگیری وضعیت تغذیه و وزن گیری کودک پس از 10 روز در کودکان زیر 2 ماه ، پس از 2 هفته در کودکان 2 ماهه تا یکساله ، و پس از یک ماه در کودکان بالای یکسال انجام می شود.
  • پس از پیگیری در صورت عدم موفقیت مادر در تداوم شیر دهی و عدم وزن گیری مطلوب شیر خوار ، به منظور استفاده از شیر مصنوعی بصورت کامل یا کمکی کودک به کمیسیون شیر مصنوعی جهت صدور کوپن شیر مصنوعی معرفی می گردد.
  • استفاده مادر از برخی داروها که منع شیر دهی دارند و ابتلا مادر به برخی از بیماریهای خاص (به تأئید پزشک منخصص) بطور محدود می تواند باعث استفاده شیر خوار از شیر مصنوعی شود که در اینصورت با گواهی پزشک معتمد شیر خوار جهت استفاده از کوپن شیر مصنوعی به کمیسیون شیر مصنوعی معرفی می گردد.
  • چند قلویی تنها در مواردی شامل استفاده از شیر مصنوعی می گردد که علیرغم آموزشها و توصیه های بهداشتی شیر خواران از نظر وضعیت وزنی ، روند مطلوبی را نداشته باشند که در اینصورت ابتدا شیرمصنوعی بصورت کمکی به هر دو قل داده می شود تا هردو هم از شیر مادر استفاده کنند ودر صورت ادامه روند نا مطلوب وزنی اقدام به تجویز شیر مصنوعی بصورت کامل خواهد شد.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.