۱۳ راه افزايش هوش کودکان

هوش افراد حاصل تعامل عوامل فردي (ساختار مغز و ژنتيک) با عوامل محيطي است. منظور ما از هوش خلاقانه توانايي توجه به موضوع ها، اتفاق ها و مسائل به شيوه اي کاملا تازه و بديع است. افکار خلاق در مقابل افکار متعارف قرار مي گيرند…

گاهي بعضي راه حل ها فقط مي توانند از يک ذهن خلاق نشات بگيرند. وقتي مي گوييم مشکلي قابل حل نيست، منظورمان اين است که مشکل از طريق منطق متعارف قابل حل نيست، اما شايد اين مشکلات با رويکرد متفاوت به مشکل قابل حل باشد.

با اين توضيحات مي رسيم به راهکارهايي براي پرورش هوش کودکان:

اجازه دهيد کودک از الگوي تفکر خلاق خود استفاده کند، او حق دارد متفاوت فکر کند؛ مثلا به جاي آموزش روش کشيدن پرنده، از وي بخواهيد با مشاهده دقيق پيرامون خود، آن را نقاشي کند.

با بچه ها بازي کنيد چون بازي – مخصوصا بازي هاي تعاملي و دوطرفه احساس عشق، قدرداني و ارزشمندي را در بچه ها بالا مي برد. اين عشق دوطرفه باعث تشويق ذهن بچه ها به بالا بردن مهارت هاي شناختي و سلامت مغزي مي شود. تجربه هاي مثبت عاطفي، ارتباط هاي سلولي مغز را بيشتر و بهتر مي کند.

مهارت هاي حرکتي نظير هماهنگي چشم و پا و افزايش تعادل به رشد هوش کمک مي کند. اين گونه مهارت ها با انجام ورزش هاي حرکتي قابل انتقال است.

الگوي تفکر نقادانه را پرورش دهيد. تفکر نقادانه انديشيدن در مورد پديده ها و يافتن توضيح چرايي آنهاست. در اين روش بايد در مورد صحت مسائل نيز فکر کرد. به عبارتي ديگر بايد به کودک آموزش دهيد که نمي خواهيد حتي گفته هاي شما را بدون چون و چرا بپذيرد.

انجام بازي هايي که به تفکر نياز دارند، مي تواند باعث افزايش هوش کودک شود. بازي با مکعب ها، لگوها و ديگر وسايل کمک آموزشي مطابق با سن کودک مي تواند مهارت هاي ظريف و هماهنگي چشم و دست را افزايش دهد.

والديني که کودکان خود را به ارائه نظرها و ايده هاي جديد تشويق مي کنند و کنجکاوي آنها را مورد توجه و احترام قرارمي دهند، درس بزرگي به آنها مي دهند؛ اينکه «جستجوي دانش اهميت زيادي دارد». از کودکانتان در مورد سرگرمي ها و علايقشان بپرسيد و به کنجکاوي آنها اهميت بدهيد. نکته هاي جديد مربوط به سرگرمي هايشان را به آنها ياد دهيد و براي تشويق کنجکاوي هايشان آنها را به گردش هاي آموزشي مانند موزه هاي تاريخي و طبيعي، باغ وحش و… ببريد.

کودکان در بازي با بچه هاي ديگر ياد مي گيرند چگونه از خود دفاع کنند، چگونه رقابت کنند و چگونه مهارت هاي اجتماعي خود را بالا ببرند.
ارتباط و گفت وگو با کودک بسيار مهم است. برقراري ارتباط با کودک به او کمک مي کند مهارت هاي کلامي اش را افزايش دهد. با گوش دادن به فرزندتان و دادن فضا و زمان مناسب به او فرصت بدهيد تا بتواند صحبت، اظهارنظر و مخالفت کند. کمک کنيد تا درک کلامي خود را بالا ببرد و کلمات جديد ياد بگيرد. هنگامي که فرزندتان را به حرف زدن تشويق مي کنيد، در واقع به او مهارت شنونده بودن را نيز آموزش مي دهيد. شنونده خوب کسي است که هنگام گوش دادن، دنبال پاسخ نباشد و از قضاوت و ارائه فوري راه حل خودداري کند.

کتاب خواندن مرتب براي کودکان باعث مي شود مهارت هاي کلامي آنها توسعه يابد. اگر خواندن براي کودکتان را خيلي زود شروع کنيد، علاقه بيشتري به کتاب خواندن پيدا خواهدکرد. مهارت هاي خوب کلامي به فرد کمک مي کند دانسته هاي خود را به نمايش بگذارد. براي علاقه مند کردن کودکتان به خواندن، بايد علاقه مندي خود را به خواندن نشان دهيد. اگر فرزندتان شما را هنگام مطالعه ببيند، مي فهمد که خواندن را دوست داريد و از شما تقليد خواهد کرد.
اگر شاهد انجام کاري هوشمندانه به وسيله شما باشد، آن کار را تقليد مي کند که بسيار براي او مفيد خواهد بود. معمولا بچه ها کارها را براساس آنچه ديده اند و به روش شما انجام مي دهند پس سعي کنيد الگويي مناسب براي آنها باشيد و هوش و استعداد او را با شيوه انجام کارهايتان تشويق به رشد کنيد.

از تلويزيون به اندازه استفاده کنيد. زماني که کودک بايد صرف فعاليت هايي کند که باعث تحريک مغز مي شوند، با تماشاي بيش از حد تلويزيون کاهش مي يابد.
موسيقي را بخشي از زندگي کودکتان قرار دهيد. تحقيقات نشان داده اند گوش دادن به موسيقي مي تواند حافظه، توجه، انگيزه و يادگيري را افزايش دهد. گوش دادن به موسيقي هاي استرس آور که براي ذهن کودکتان مخرب است، کاهش دهيد. يادگيري نواختن يک آلت موسيقي روي فکر کردن همزمان با تحليل ۳ بعدي مغز تاثير بسزايي دارد که يکي از رکن هاي اساسي يادگيري استدلال است.

از تشويق کودکتان نهراسيد. تشويق و جايزه دادن به انگيزه ها و تلاش هاي کودک باعث مي شود باهوش تر و در سنين جواني موفق تر شود. صرف نظر از نتيجه اي که مي گيرد، تلاش وي را تحسين کنيد. تحسين پيشرفت کودکان، نه فقط باعث خشنودي شان مي شود بلکه احساس رضايت مندي دروني نيز در کودک ايجاد خواهد کرد که باعث مي شود خود از انجام کار لذت ببرد.

منبع : خبرگزاري سلامت

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.