تغذیه کودکان یک تا دو سال

در سال دوم زندگی سرعت رشد فیزیکی کودک کندتر از سال اول می‌شود. یعنی در سال دوم زندگی ۵/۲ کیلوگرم به وزن کودک و ۱۲ سانتی‌متر به قد او اضافه می‌شود.(در سال اول زندگی ۷ کیلوگرم به وزن و ۲۵ سانتیمتر به قد اضافه می‌شود.)

– در این سن رفتار تغذیه ای کودک نیز تغییر می کند و در مورد نحوه غذا خوردنش دخالت می کند.

– گاهی غذا را در دهان نگه می دارد و آن را نمی بلعد ولی ممکن است برای خوردن همان غذا بعد از چند ساعت علاقه نشان دهد.

– در این سن کودک یاد می گیرد که چگونه می تواند از قاشق بطور صحیح استفاده کند.

-در گرفتن فنجان مهارت پیدا می کند و آنرا با یک دست می گیرد و می تواند مایعات را از فنجان بنوشد.

– هر یک از کودکان ۲-۱ ساله الگوی رشد خاصی دارند و نباید با دیگر کودکان مقایسه شود.

– در اشتها و رشد هر کودک نیز نوساناتی وجود دارد. یعنی گاهی رشد کودک بهتر است و اشتهای بیش‌تری دارد و گاهی اوقات کم اشتها می‌شود.

– چون سرعت رشد کودک در این زمان کم می‌شود در نتیجه اشتهای کودک کمتر از قبل می‌شود و این مسئله ممکن است مادر را نگران کند.

–  کودک در این سن دوست دارد که استقلال خود را نشان دهد و می خواهد که خودش غذا بخورد.

–  دوست دارد ریخت و پاش کند و از انگشتان خود برای برداشتن غذا استفاده کند.

–  کودک ترجیح می دهد از غذاهایی استفاده کند که مستقیما آنها را به دست می گیرد.

–  غذای کودک ۲-۱ ساله باید کم حجم ولی مقوی و مناسب باشد و شامل همه گروه‌های غذایی باشد.

–  معده کودک کوچک است لذا باید وعده های غذایی کودک زیاد باشد ولی مقدار غذا در هر وعده کم باشد. بهتر است ۶-۵ بار در شبانه روز به کودک غذا داده شود. ۳ وعده غذای اصلی و بقیه میان وعده است.

– در این سن هنوز هم باید شیر مادر به کودک داده شود. اما بهتر است در طول روز ابتدا به کودک غذا داده شود و بعد شیر مادر.

– بین ۵/۱ -۱ سالگی زمانی است که باید کودک به خوردن غذاهای خانواده عادت کند.

–  می توانید سفیده تخم مرغ را به تدریج به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. بهتر است سفیده تخم مرغ را از مقدار کم شروع کنید و به تدریج بر مقدار آن اضافه کنید.

–  از حبوبات بیش‌تر در برنامه غذایی کودک استفاده کنید.

– لازم است در ابتدا کمی غذاهای خانواده را تغییر دهید تا کودک راحت تر بتواند آنرا بخورد و به تدریج که کودک به خوردن غذا عادت کرد از غذاهای خانواده برای او استفاده کنید. مثلاً در ابتدا برنج کته را با کمی آب خورش نرم و له کنید و به کودک بدهید.

– دادن غذاهای خیلی شیرین و یا نوشیدنی به مقدار زیاد در فاصله وعده های غذایی اصلی توصیه نمی‌شود چرا که ممکن است کودک را بسیار سیر کنند و او نتواند غذای اصلی را خوب بخورد.

–  از تنقلاتی مثل چیپس، پفک، شکلات و نوشابه برای کودک استفاده نکنید.

– می توانید به عنوان میان وعده به کودک خرما، کشمش، بستنی پاستوریزه، پسته، بادام بدهید.

–  در سال دوم زندگی لازم است که قطره آهن به کودک داده شود.

– در مورد قطره مولتی ویتامین اگر کودک از شیر مادر استفاده می کند و خوب غذا می خورد ضرورتی ندارد ولی اگر مادری بخواهد می تواند به کودک قطره مولتی ویتامین بدهد.

–  نباید به زور به کودک غذا داده شود.

– از شیر گرفتن کودک باید تدریجی باشد. بد از پایان ۲ سال شیر خوردن که کودک ۵ وعده غذا در طول روز می خورد و می تواند مایعات را با لیوان بنوشد مادر باید دفعات شیر دادن به کودک را کاهش دهد.

به نکات زیر توجه کنید:

۱- قبل از خواب و صبح هنگام بیدار شدن شیر خودتان را بدهید.

۲-  به تدریج وعده های شیر دادن قبل و بعد از ظهر را کم کنید یعنی فاصله وعده های شیر دادن را بیش‌تر کنید. تا خودبخود یک وعده شیر خوردن حذف شود.

۳- سرگرمی های جدید برای کودک ایجاد کنید.

۴- زمان شیر خوردن کودک را پیش بینی کنید و یک میان وعده در دسترس داشته باشید.

۵- اگر در صندلی و یا محل خاصی به کودک شیر می دادید از آن محل استفاده نکنید تا کودک به یاد شیر خوردن نیفتد.

۶- از سایر افراد خانواده کمک بگیرید و بهتر است صبح زودتر از کودک بیدار شوید و از فرد دیگری بخواهید که هنگام بیدار شدن کودک در کنار او باشد.

۷- بالاخره وعده های شیر خوردن در ساعات شب را به ترتیب یک شب در میان و دو شب در میان و … کنید تا خود کودک دیگر تقاضای شیر نکند.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های مرتبط

نوشته های این نویسنده

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.