رفتار اجتماعی و بازیها در حدود پنج سالگی
- کنترل رفتارش را افزایش میدهد و عموماً خیلی حساستر، کنترل شده و مستقلتر در موقعیتهای مختلف رفتار میکند.
- در کارهای روزانه، نظم و ترتیب را رعایت میکند. اما پیوسته نیاز به تذکر دارد. معنای زمان را در رابطه با برنامههای روزانه درک میکند.
- همیشه بازیهای نمایشی و خانگی را تنها یا همراه همبازیهایش انجام میدهد. در بازی کردن، برخی اشیاء را بهجای اشیاء دیگر درنظر میگیرد؛ مثلاً وانمود میکند که یک بشقاب، فرمان ماشین است.
- دوستانش را خودش انتخاب میکند و بیشتر اوقات بهخوبی میتواند با همسن و سالانش بازی کند. نیاز به قانون و بازی عادلانه را درک میکند.
- شوخ طبعی را بهوضوح در کارهایش نشان میدهد. در داخل یا خارج منزل، چیزهایی را برنامهریزی میکند و میسازد.
- نسبت به کودکان کوچکتر و حیوانات خانگی، با مهربانی رفتار کرده و حمایتشان میکند. در ناراحتیها، همبازیهایش را دلداری میدهد.
چگونگی کمک والدین در این دوران
- علاوهبر بازیهای قبلی، تماشای ماجراجوییها و تشویق اندیشههای تازه که در جستجوهایشان به دست میآورند و همچنین نمایش با عروسکهای فکزن، تهیه پازلهای پیچیده مناسب سن کودک، آموزش مهارت طناببازی، خواندن کتابهای مختلف و پرسش دربارهی آن و تهیه اسباببازیهای علمی مثل میکروسکوپ و ذرهبین، هم میتواند اطلاعات عمومی آنان را افزایش داده و هم به توانمندیهای کودک کمک کند.
- برای افزایش خلاقیت کودک، گوش دادن به او، پاسخ گفتن به پرسشها و تشویق کنجکاوی او از چیزهایی که آزادانه میسازد یا تجربه میکند، بسیار موثر است.
در برنامهی سالهای آتی، ترکیبی از تجارب پنج ساله گذشته به همراه سفر یا بازدیدهای علمی، آموزشی و خانوادگی از مراکزی چون پارکها، موزهها،سالنهای نمایش تئاتر، طبیعتگردی و … میتواند شناخت و پرورش اجتماعی کودکان را تقویت و تجارب ارزشمندی را در اختیار آنان قرار دهد.