همه چیز در باره ی گم شدن کودک

هم زمان با تحرک بیشتر، نوپایان شروع به کشف محیط دوروبرشان می کنند. این وضعیت در نوپایان کم سن طبیعی است. نظارت دقیق و محافظت لازم، نگرانی اصلی والدین در این مرحله است. البته برخی از نوپایان بزرگ تر هم ممکن است گم شوند. آنها ممکن است یک مسیر اشتباهی را بروند و یا پنهان و یا از والدین شان دور شوند.

گم شدن ممکن است به منظور خرید رفتن، قدم زدن، گردش و یا حتی حین بازی در حیاط پیش بیاید. ممکن است شما لحظه ای حواستان نباشد و ببنید که کودکتان رفته است. این وضعیت از این نظر نگران کننده است که کودکان نوپا اغلب از خطر آگاهی ندارند.

برای جلوگیری از دور شدن کودکان مهم است که سریع و مصمم دست به کار شوید.

نزدیک ماندن کودک بیشتر از آن که به همان دور شدن ربط داشته باشد به میزان پاداش شما برای نزدیک ماندن کودک ارتباط دارد.

 چرا بچه ها گم می شوند؟

نوپایان اغلب به آسانی با چیزهای دور و برشان حواسشان پرت شده و ممکن است حین تماشای چیزهایی که چشم شان را گرفته، دور شوند. هم چنین در این سن کودکان بیشتر مستقل می شوند و ممکن است قدم به جاهایی بگذارند که دیگران کمتر می روند. کودکان نوپا، اغلب محدودیت هایشان را فقط از این جهت که ببینند چه پیش می آید، می آزمایند. آنها ممکن است از اینکه ببینند با چقدر دور شدن بقیه واکنش نشان می دهند، خوش شان بیاید. در مورد برخی نوپایان این کار برایشان نوعی بازی تعقیب و گریز است، دور می شوند چون که می دانند کسی آنها را تعقیب خواهد کرد.

حین راه رفتن کودکان با افراد بزرگسال، اگر کودک نادیده گرفته شود انگیزه برای نزدیک ماندن دارند و احتملاً در جستجوی چیزهایی که جالب ترند، دور می شوند.

برخی والدین برای پیشگیری از دور شدن فرزندشان از دسته های محدود کننده استفاده می کنند. گرچه این کار کمک کننده است اما به کودک نزدیک والد ماندن را نمی آموزد و این چیزی است که واقعاً از گم شدن پیشگیری می کند. در صورت استفاده از دسته های محدود کننده، مشکل  دوباره می گردد.

گاهی اوقات والدین به این علت که کودکشان ممکن است گم شود آن ها را با خود بیرون می برند. اگر کودکان فرصت آموختن چگونه نزدیک ماندن را نداشته باشند، احتمالاً در موقعیت هایی که این شانس را می یابند گم خواهند شد.

چگونگی آموزش «نزدیک ماندن» به کودک

  • برای آموزش کودک زمانی را در نظر بگیرید

یک سری گردش های کوتاه را با همراهی کودک نوپایتان در نظر بگیرید. برای پیشگیری از گم شدن بیرون رفتن با او را متوقف نکیند و تا حد ممکن برای آموزش «نزدیک ماندن» فرصت بیشتری   به او بدهید. با یک قدم زدن 5 دقیقه ای شروع کنید. اولین گردش کوتاه تان باید آموزش در مکان های امنی مثل یک خیابان آرام یا یک پارک باشد. برنامه های بعدی به تدریج طولانی تر شده و تا حدود 10 دقیقه افزایش می یابد.

  • عادت های معمول کودکتان را در نظر بگیرید

زمانی کودکتان را بیرون ببرید که از آن لذت ببرد نه در زمان های معمول غذا خوردن یا خوابش و یا مواقعی که احتمالاً خسته یا گرسنه است

  • کودکتان را برای بیرون رفتن آماده کنید

این که کجا می روید و آن چه را که می خواهید او انجام دهد برایش توضیح دهید: «می ریم بیرون که نون بخریم! یادت باشه با هم راه میرویم نزدیک مامان بمونی. تو باید هر چه مامان می گه گوش کنی!»

  • رفتارهای مطلوب را تشویق کنید

در ابتدا مکرراً کودکتان را به خاط اینکه نزدیک شما مانده تشویق کنید. این کار را قبل از آنکه از فرصت دور شدن بیابد انجام دهید. وقتی با کودکتان راه می روید، با او حرف بزنید. به گل ها، درختان، پرنده ها و یا هرچیز جالبی اشاره کنید.

چگونه دور شدن کودک را مدیریت کنیم؟

  • آن چه را که باید کودک انجام دهد به او بگویید

اگر کودکتان شروع به دور شدن کرد آن چه را که باید انجام دهید به او بگویید:«داوود! همانجا وایسا. تو خیلی دور شدی! لطفاً برگرد اینجا!»

اگر کودک کنار شما برگشت، او را برای انجام آنچه که از او  خواسته شده تشویق کنید: «آفرین پسر خوب که وقتی من ازت خواستم، برگشتی پیش بابا!»

  •   قانون خود را با یک پیامد منطقی پشتیبانی کنید

اگر کودک کنارتان برگشت و یا دوباره دور شد سریع او را برگردانید. یک قانون ثابت گذاشته و با عمل کردن دنبالش کنید : «نه تو کنار بابا نموندی حالا تا 20 قدم بعد باید دستم را بگیری !»

به اعتراض او توجهی نکنید و در مورد موضوع با او بحث نکنید و پیامد را واقعاً انجام دهید. تا ده قدم دست کودک را محکم گرفته و سپس برای ده قدم بعدی کمی دستتان را شُل کنید. دست کودک را   رها کرده و به او اجازه دهید مستقل برود. این راهکار را طی هر گردش یک بار بکار ببرید.

  • در صورت لزوم از «زمان آرام» استفاده کنید

اگر زمانی که دست کودکتان را گرفته اید دست و پا زد و یا اینکه دوباره شروع به دور شدن کرد، او را تنبیه کرده و اشتباهی را که انجام داده توضیح دهید و پیامد را به او بگویید: «نزدیک بابا نموندی حالا باید به زمان آرام بروی !»

گردش را متوقف کرد و کودک را در «زمان خلوت» قرار دهید. در زمان خلوت توجه تان را از کودک برداشته و از او بخواهید که مدت کوتاهی آرام باشد می توانید کودک را روی سکو یا نیمکت در دسترسی بنشانید یا بخواهید که روی مدت کوتاهی، در گوشه ای آرام بایستد.

به کودکتان بگویید که قبل از آنکه گردش تان را ادامه دهید باید ساکت شده باشد. در صورت لزوم دست فرزندتان را بگیرید. در این صورت نمی تواند جابجا شود. بازویتان را دورش گرفته و او را محکم بگیرید اما او را در آغوش نگیرید. اگر حین «زمان خلوت» کودک دست و پا زد یا اعتراض کرد به عنوان آخرین راه کودک را برداشته و به خانه برگردید. دفعه بعد دوباره امتحان کنید.

ادامه گردش

به محض اینکه دست گرفتن یا زمان آرام تمام شد به گردش خود ادامه دهید کودکتان را به کرات به خاطر نزدیک ماندنش تشویق کنید اگر کودک دوباره دور شد مجدداً از زمان آرام استفاده کنید.

تا زمانی که کودکتان دور شدن هایش متوقف شود ممکن است شما چندین بار نیاز به استفاده از   «زمان آرام» داشته باشید.

مرور گردش

اگر کودک بیشر زمان خود را نزدیک شما ماند در پایان گردش از او قدردانی کنید. برای اولین بار بهتر است با یک فعالیت دلخواه، تلفن کردن به شخصی خاص و توصیف کار خوب او به کودک پاداش بدهید. اگر کودکتان نزدیک نماند به او بگویید که برای دفعه بعد دوست دارید که چیزی به او بدهید و یک گردش تمرینی دیگر را در نظر بگیرید: «مینا ! اگر یاد بگیری که نزدیک بابا بمونی فردا اجازه داری کارتون جدیدی که خریدم را ببینی.»

نکاتی که باید به خاطر داشته باشید

  • پس از آنکه کودکتان درگردش های کوتاه مدت یاد گرفت که نزدیک شما بماند به او اجازه بدهید که نزدیک ماندن را در گردش های طولانی تر و یا با افراد دیگر مثل پدربزرگ، مادربزرگ تمرین کند.
  • وقتی کودکتان بدون دور شدن از شما توانست با شما به گردش بیاید به تدریج تعداد تشویق را کم کنید.

نکات کلیدی

  • گردش تمرینی کوتاهی را برنامه ریزی کنید
  • آن چه را که می خواهید کودکتان انجام دهد برایش توضیح دهید
  • وقتی با کودکتان قدم بزنید یا با او حرف بزنید
  • به محض اینکه کودک شروع به دور شدن کرد دست به کار شوید
  • به کودک بگویید چه کار کند
  • در اولین دفعه دور شدن کودک با گرفتن دستش، از قانون وضع شده حمایت کنید
  • در مورد رفتار مشکل دار از زمان آرام استفاده کنید
  • به گردش خود ادامه دهید
  • با فرزندتان گردش را مرور کنید

اگر مشکل باقی ماند

اگر دور شدن کودک ادامه یافت راهکارهای دیگری را می توانید امتحان کنید

  • برای کودک توضیح دهید که اگر حین قدم زدن با شما نزدیک شما بماند می تواند یک    عکس برگردان بردارد
  • قبل از رفتن همه چیز را آماده کنید شما به یک مهر کوچک یا ستاره دار نیاز دارید
  • در مورد رفتار مشکل دار مثل موارد قبل عمل کنید
  • به تدریج زمانی که کودک باید منتظر مهر یا عکس برگردان باشد را افزایش دهید آن قدر که بتوانید مهر یا …. را حذف کنید

در لحظه به لحظه هایی که کودک نزدیک شماست او را تشویق کنید

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.