موارد مهم و خطرات تغذیه نوزاد با شیر خشک

 شير خشك يا شير مادر؟؟؟

شير مادر نه‌تنها از لحاظ جسمی بر روی فرزند تاثیرات مثبت دارد، بلکه بر روی روح و روان کودک نیز اثرات بسیار خوبی می‌گذارد. بررسي‌ها نشان داده است که کودکانی که از شیر مادر استفاده می‌کنند دارای روحیه‌ی شاد و ملایم‌تری نسبت به کودکانی هستند که از شیر خشک استفاده کرده‌اند. شیر مادر از نظر دارا بودن انواع ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها برای نوزاد عالی است و بهترین تاثیر مثبت را در رشد و نمو شیرخوار دارد. البته به شرط آن‌که تغذیه مادر از مواد اولیه تازه و مناسب باشد.

گاهی اوقات مادر به دلایل مختلف توانایی شیردادن به فرزندش را ندارد، در این شرایط مادر ناگزیر است که از شیر خشک برای تغذیه‌ی نوزادش استفاده کند.

موارد مهم برای تغذیه با شیر خشک

  1. همراه شیر خشک باید صبح و شب مقداری آب جوشیده خنک در اختیار شیرخوار گذاشت.
  2. آبی که برای تهیه شیر استفاده می‌شود، باید جوشیده و ولرم باشد تا ویتامین‌های موجود در شیر از بین نرود.
  3. شیر اضافی در یخچال نگه‌داری شود (در قسمت پایین و به مدت 24 ساعت)، البته اگر درب قوطی باز نشده باشد نیازی به یخچال نیست.
  4. شیر تهیه شده در بطري را از دسترس حشرات دور نگه دارید تا از بروز اسهال جلو گیری شود.
  5. از قرار دادن شیشه شیر در معرض آفتاب بپرهیزید.
  6. هنگام خرید به تاریخ انقضای آن که در ته قوطی حک شده توجه کنید. همچنین از سالم بودن قوطی (نداشتن فرورفتگی و سوراخ) اطمینان حاصل کنید.
  7. به اطلاعات روی برچسب قوطی از جمله فرمولاسیون یا طرز تهیه آن، مقدار مصرف و غیره توجه نمایید.
  8. شیشه‌ی شیر را توسط شیشه پاک کن قبل از این که از آن استفاده نمایید، تمیز کنید.
  9. از مواد استریل کننده و ضد عفونی کننده برای تمیز کردن شیشه شیر می‌توانید استفاده کنید.
  10. بایستی حداقل 6 عدد سرشیشه از جنس سیلیکون و لاتکس که استاندارد و شکل طبیعی دارد، انتخاب شود. توصیه می‌شود که سرشیشه تهیه شده، شبیه نوک سینه‌ی مادر باشد تا در جریان شیر به نوزاد کمک کند.
  11. شیر، محیط مناسبی جهت رشد باکتری است و غذای اصلی کودک نیز محسوب می‌شود، بنابراین با حفظ آرامش و در محیط استریل اقدام به تهیه شیر نمایید.
  12. سعی کنید زمانی که کودک‌تان آرام است به او شیر دهید و محلی آرام و ساکت را برای شیر دادن در نظر بگیرید.
  13. از خنک بودن شیر قبل از شیر دادن اطمینان حاصل کنید. شیشه را طوری نگه دارید که هوا وارد دهان کودک‌تان نشود.

خطرات ناشی از تغذیه با شیر خشک

  1. تاریخ مصرف شیر خشک‌ها 2 سال است، از خرید شیرهایی که تاریخ مصرف‌شان گذشته است، بپرهیزید.
  2. هنگام تهیه شیر خشک از مقدار گفته شده روی برچسب قوطی استفاده کنید و از مصرف کم پودر، جهت صرفه جویی کردن که باعث سوء تغذیه کودک و کاهش رشد آن می‌شود، بپرهیزید و هم‌چنین از مصرف زیاد آن که عدم تحمل غذا و ایجاد اسهال، استفراغ و بیماری‌های گوارشی را به دنبال دارد، خودداری کنید.
  3. اندازه دلمه‌های کازئین موجود در شیر خشک، بزرگ‌تر ازشیر مادر و هضم آن برای شیرخوار مشکل‌تر است. زیادی املاح موجود در آن باعث ایجاد چاقی و افزایش اسمولاریته سرم می‌شود.
  4. از دیگر اختلالاتی که در فرمولاخوران ایجاد می‌شود، اسهال است، که بیشتر به دلیل نداشتن مواد مصونیت‌زا در شیر خشک‌ها است. همچنین چاقي این کودکان در آینده امکان بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي را فراهم می‌سازد.
  5. همچنین میزان ابتلا به آسم، اگزما و مرگ ناگهاني در شیر خشک خواران شایع‌تر است.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.