دلبستگی مادر – کودک و اهمیت آن در شکل گیری شخصیت کودک

داشنمندان در مطالعه مادران ونوزادان به یک خصوصیت عمومی و چشم گیر برخورده اند که در سراسر دنیا بصورتی یکنواخت دیده می شود. این خصوصیت توانایی و قابلیت مادر و کودک در ایجاد یک رابطه عاطفی مستحکم و پایدار است که بخصوص تأثیری عمیق بر شکل گیری ساختار شخصیتی کودک دارد. این رابطه با رفتارهای کودک و واکنش مادر (یا مراقب اصلی) آغاز می شود کودک سعی دارد تا با رفتارهای خود، مانند گریه کردن و لبخند زدن، نزدیکی و تماس خود را با مادر حفظ کنند. کودک بخصوص زمانی این رفتارها را نشان می دهد که به مادر نیاز دارد، یعنی خسته و بیمار است یا از چیزی ترسیده است. بتدریج با بزرگتر شدن کودک این رفتارها متوجه یک شخص خاص که معمولاً مادر است می شود و بسته به نوع پاسخی که مادر به نیازها و رفتارهای کودک می دهد وی تصویری ذهنی از مادر و نیز از دنیای پیرامون خود پیدا می کند. بر اساس الگوی قالب واکنش های مادر ( نه براثر یک واقعه منفرد) ممکن است تصویری از یک مادر حساس و مهربان یا مراقبی بی تفاوت و طرد کننده یا غیر قابل پیش بینی در ذهن کودک شکل گیرد میزان اعتماد وی به والد و دنیای اطراف، همچنین اساس واکنشهای وی در روابط بین فردی او در طول زندگی اش را پایه گذاری می کند.

گریه نوزاد صرفاً یک صدا نیست، هشداری صوتی برای اثر گذاشتن بر رفتار مادراست. گریه کودک احساسات خاص مادرانه را تحریک می کند. در پاسخ به گریه شیرخوار  در بدن مادر تغییراتی به وجود می آید. موجی از هورمون ها در بدن وی به حرکت در می آیند را سراسیمه به طرف شیزخوار می کشاند تا او را در آغوش بگیرد ،شیر رهد و  آرام سازد.

مادری که علائم را به سرعت دریافت می کند و با حساسیت به آنها پاسخ می دهد، سنگ بنایی ارزشمند برای سلامت روانی فرزند خود در تمام عمرش بنیان می نهد. چنین کودکی در می یابد که برای دیگران ارزشمند است در نتیجه اعتماد به دیگران و نیز اعتماد به نفس وی بستر خواهد بود. بنابراین، بسیار مهم است که نسبت به گریه کودک خود واکنشی مناسب داشته باشد به خاطر داشته باشید که گریه وی علامتی هشدار دهنده است و باید مورد توجه قرار گیرد نه عاداتی که باید  از بین برود. هرچه پاسخ مادر به گریه کودک سریع تر باشد حساسیت وی بیشتر خواهد بود.  پس با شنیدن گریه کودکتان سریعاً واکنش نشان دهید. اگر نیازهای کودک خود را بشناسید و به موقع آنها را برآورده سازید گریه های وی آرام می شود و حتی در آینده کمتر گریه خواهد کرد. چنین کودکی در آینده در روابط بین فردی خود بعنوان یک دوست، یک همسر، پدر یا مادر موفق تر است. افسون بر این با احتمال کمتری مبتلا به اختلالات هیجانی و رفتاری خواهد شد. شما بعنوان یک والد دلسوز و قابل اعتماد می توانید سنگ بنای سلامت روان کودک خود را با    واکنش های بجا، حساسیت و پاسخ دهی به موقع پایه گذاری کنید.

شما به عنوان یک مادر دلسوز و قابل اعتماد میتوانید سنگ بنای سلامت روانی شیرخوار خود را با واکنش های به جا، حساسیت و پاسخ دهی به موقع پایگذاری کنید .

اما به یاد داشته باشید که نسبت به خود بیش از حد سخت گیر نباشید . به خصوص در ماه های اول تولد فرزندتان در موارد لزوم از دیگران برای انجام کارهای منزل یا مراقبت از شیرخوار ،کمک بخواهید .

به خاطر بسپارید که مادر بسیار خسته یا مضطرب و افسرده نمیتواند واکنش مناسبی به نیازها و پیام های شیرخوار خود داشته باشید.

کتاب اصول و روشهای کاربردی در فرزند پروری

دوران شیر خواری و خردسالی

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.