آشنایی با رفتار اجتماعی و بازی‌های زمان نوزادی (چهار هفته اول زندگی)

رفتارهای اجتماعی و بازی‌های زمان نوزادی

  • نوزاد آگاهانه طی روابط متقابل با دیگران از طریق چشم ارتباط برقرار می‌کند.
  • او به‌طور طیبعی دست‌هایش را می‌بندد، اما اگر باز کند و انگشتی را کف دستش لمس کند، انگشت‌هایش را جمع می‌کند.
  • زمانی‌که نوزاد بغل شود و با او حرف زده شود، دیگر گریه نمی‌کند؛ سرش را می‌چرخاند تا به چهره کسی که با او صحبت می‌کند، خیره شود و نگاهش هنوز حالت گنگ و نامشخصی دارد، اما هر روز بهتر می‌شود.

چگونگی کمک والدین در این دوران:

  • تماس پوست با پوست، نوازش و لبخند، در آغوش گرفتن و لالایی و آواز و زمزمه‌های محبت آمیز،، ماساژ اندام‌ها، حرکات ننویی و خم و راست کردن پاها و دست‌ها و انگشتان نوزاد به‌ملایمت برای او آرامش بخش است.
  • علاه بر تهیه اسباب‌بازی‌های صدادار (مثل جغجغه و اشیاء موزیکال)، اشیاء متحرک و درخشان مثل چراغ قوه و یویو برای نوزاد، سرگرم کننده است. خود والدین نیز برای تنوع بیشتر و با ابتکار شخصی می‌توانند انواع و اقسام آن‌ها را درست کنند. بی‌شک تا وقتی‌که شیرخوار نتواند آن‌ها را در دستش نگه دارد، والدین باید آن‌ها را به صدا در آورند.
  • نصب مقوا یا کاغذ رنگی یا روبان‌های رنگی در اتاق یا تخت، با طرح و شکل‌های ساده (در نقطه دید کودک)، که در هفته‌های بعد می‌تواند نقوش آن به مرور پیچیده و تعویض شود. تحریک حواس نوزاد و آشنا کردن او با محیط اطراف، به ایجاد ارتباط بین سلولی مغز نوزاد کمک می‌کند.
  • پاسخ سریع به نیازهای نوزاد، مثل تغذیه، تعویض پوشک، کنترل دمای محیط و …، قبل از اینکه با گریه ابراز شود.
  • توصیف و توضیح هر عملی که برای کودک در حال انجام شدن است، وقتی همراه با اسم کودک و برای او بیان شود علاوه بر ایجاد رابطه عاطفی و احساس اطمینان، به سرعت تکلم او در آینده کمک خواهد کرد.
فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.