رفتار اجتماعی و بازیها در حدود دو و نیم سالگی
- کودک فوقالعاده فعال، بیقرار و سرکش است. شناخت کمی ازخطرهای متداول دارد. او نیاز به پاسخ سریع به خواستههایش و یا به تاخیر نینداختن درخواستهایش را دارد.
- وقتی والدین مانع او شوند، اوقات تلخی میکند و بهراحتی عصبانی میشود.
- هنوز هم به بزرگترها وابسته است و آنها در موقعیتهای ناآشنا به او آرامش میدهند. او یاد میگیرد که دستهایش را شسته، خشک کند و لباس خود را بپوشد.
- بهطور مداوم بازی میکند. مثلا عروسکش را در تختخوابش میگذارد، لباسهایش را میشوید، ماشین سواری میکند، اما بهطور مرتب جهت گرفتن آرامش به بزرگترها مراجعه میکند.
- فعالیتهای عادی و روزمره را با استفاده از وسایل مختلف تقلید میکند. مثلاً تصور میکند در یک مهمانی است و سنگریزهها را در بشقاب میریزد و وانمود میکند که غذاست.
- باعلاقه، بازی بچههای دیگر را نگاه میکند و چند دقیقهای با آنها بازی میکند، اما هنوز هم شناخت کامل از ضرورت سهیم شدن در اسباببازیها یا توجه بزرگترها را ندارد و والدین میتوانند مشارکت را در او تقویت نمایند.
چگونگی کمک والدین در این دوران
- علاوهبر بازیها و فعالیتهای قبلی، میتوان با بازیهای محاسباتی ساده برای آموزش اعداد و شمردن، ماکتهای اسباببازی (مثل ماکت مزرعه و اجزای داخل آن)، مداد شمعی، نقاشی و خمیربازی، هماهنگی حواس او را تقویت کرد. درصورت آزاد گذاشتن کودک در انتخابهایش، تخیل و احساسات او نمایان میشود.
- یورتمه بازی و لی لی کردن، بازیهایی با راه رفتن روی پنجهها و اسباببازیهای چرخدار و متحرک، برای تخلیهی انرژی آنها بسیار مناسب است.