الگوی رشد یکسان در کودکان زیر پنج سال

مطالعات گسنرده در حوزه کودک و رشد ﻧﺸـﺎن داده اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﻛﻮدﻛـﺎن ﺧﺼﻮﺻـا در ﭘـﻨﺞ ﺳـﺎل اول زﻧـﺪﮔﻲ از اﻟﮕﻮﻫﺎی رﻓﺘﺎری ﻋﻤﻮﻣﻲ ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ ﭘﻴﺮوی ﻣـﻲﻛﻨﻨـﺪ و در ﺟﻨﺒـﻪﻫـﺎی ﻣﺨﺘﻠﻔـﻲ از رﺷـﺪ ﻧﻈﻴـﺮ رﺷـﺪﺣﺮﻛﺘﻲ ، رﺷﺪ ﻋﺎﻃﻔﻲ ، ﺗﻜﻠﻢ ، رﻓﺘﺎر اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ، رﺷﺪ ﻣﻔﺎﻫﻴﻢ ، ﻋﻼﻳﻖ و ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﺳـﺎزی ﺑـﺎ دﻳﮕـﺮان ، از اﻟﮕﻮﻫﺎ و ﻃﺮﺣﻬﺎی ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻳﻜﺴﺎﻧﻲ ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ؛ ﻣﺜﻼً ﻛﻮدک ﻗﺒﻞ از اﻳﻨﻜﻪ راه ﺑـﺮود ، ﻣـﻲاﻳﺴـﺘﺪ و ﻗﺒﻞ از اﻳﻨﻜﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻣﺮﺑﻊ را ﻧﻘﺎﺷﻲ ﻛﻨﺪ ، ﺷﻜﻞ داﻳﺮه را ﻣﻲﻛﺸﺪ و ﻗﺒﻞ از اﻳﻨﻜﻪ ﺟﻤﻠـﻪﺳـﺎزی ﻛﻨـﺪ، ﻛﻠﻤﻪﺳﺎزی ﻣﻲﻛﻨﺪ ﻳﺎ در ﺳﻨﻴﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻗﺒﻞ ﺻﻔﺎت اوﻟﻴﻪ ﺟﻨﺴـﻲ ، ﺻـﻔﺎت ﺛﺎﻧﻮﻳـﻪ ﺟﻨﺴـﻲ رﺷـﺪ ﭘﻴـﺪاﻣﻲﻛﻨﺪ.

در ﻫﻴﭻ ﻧﻤﻮﻧﻪای اﻳﻦ ﻧﻈﻢ ﻃﺒﻴﻌﻲ دﮔﺮﮔﻮن ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، واﻧﮕﻬﻲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ داﺷﺖ ﻛﻪ اﻳـﻦ اﻟﮕﻮﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺗﻔﺎوﺗﻬﺎی ﻓﺮدی در ﺳﺮﻋﺖ رﺷﺪ ﻧﻴﺰ ﺗﻐﻴﻴﺮ ﭘﻴﺪاﻧﻤﻲﻛﻨﻨﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻛﻮدک ﺑﺎﻫﻮش و ﻛﻮدک ﻛﻮدن ﻫﺮ دو ﻫﻤﺎن ﺗﺮﺗﻴﺐ رﺷﺪ ذﻫﻨﻲ را دﻧﺒﺎل ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ ﺗﻔﺎوت ﻛـﻪ رﺷـﺪ ذﻫﻨﻲ ﻛﻮدک ﺑﺎﻫﻮش ﺑﺴﻴﺎر ﺳﺮﻳﻊﺗﺮ از رﺷﺪ ذﻫﻨﻲ ﻛﻮدک ﻛﻮدن اﺳﺖ .

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های مرتبط

نوشته های این نویسنده

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.