از پوست و ناخن‌های شیرخواران مراقبت کنید.

مراقبت از پوست

پوست نوزاد ممکن است به مواد شیمیایی محرک موجود در لباس‌های جدید، صابون یا آثار باقی‌مانده از مواد پاک‌کننده در لباس شسته شده، حساسیت نشان دهد. برای جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی، تمام لباس‌های شسته شده، ملحفه‌ها، پتوها و سایر وسایل قابل شست و شوی او را پس از شستن و قبل از استفاده، دو یا سه بار آب بکشید. لباس‌های جدیدی را هم که برای نوزاد می‌خرید، پیش از استفاده بشویید.

برخلاف آنچه در آگهی‌ها، در مورد محصولات خاص کودک می‌بینید، شیرخوار به طور معمول به هیچ لوسیون، روغن یا پودری نیاز ندارد. اگر پوست بدن او بسیار خشک است، می‌توانید مقدار اندکی لوسیون غیرمعطر بچه، روی مناطق خشک بمالید. هرگز از محصولات محافظ پوست که اختصاصاً برای کودکان ساخته نشده‌اند، استفاده نکنید، زیرا این محصولات معمولاً حاوی عطر و سایر مواد شیمیایی محرکی هستند که باعث تحریک و آسیب پوست می‌شوند. همچنین از مصرف روغن‌های غیر قابل نفوذ در پوست، خوداری کنید زیرا به وسیله پوست جذب نمی‌شوند و آن را مثل کرم یا لوسیون، مرطوب نگه نمی‌دارند. چنانچه خشکی پوست ادامه یابد، ممکن است به این دلیل باشد که او را بیش از حد حمام می‌کنید. در این صورت برای مدتی کودک را فقط هفته‌ای یک بار به حمام ببرید. اگر خشکی پوست برطرف نشد، لازم است با پزشک او مشورت کنید.

بهداشت ناخن‌ها

کوتاه نگه داشتن ناخن‌های شیر خواران و نوزادان برای سلامتی آنان مهم است، چون هنگام تکان دادن دست‌ها و پاهایشان می‌توانند به پوستشان آسیب برسانند و آن را زخمی کنند. برای این کار می‌توانید از سمباده نرم، ناخن‌گیر مخصوص کودکان یا یک قیچی ظریف و سر گرد کمک بگیرید. بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن، در صورتی‌که کودک آرام باشد، بعد از بیرون آمدن از حمام است، اما زمانی که کودک در خواب است، انجام این کار بسیار آسان‌تر است. ناخن‌های او را به اندازه‌ای کوتاه کنید که هنگام چنگ زدن به صورت خود یا شما، باعث ایجاد خراش و زخم نشود.
در هفته‌های اول، انگشتان او خیلی کوچک هستند ولی ناخن‌هایش بسیار سریع رشد می‌کنند، به نحوی که مجبور هستید در هفته دو بار آنها را کوتاه کنید. رشد ناخن‌های پا کندتر است و معمولاً خیلی نرم و سست هستند. لزومی ندارد آنها را مانند ناخن‌های انگشتان دست خیلی کوتاه کنید. از آنجا که این ناخن‌ها بسیار نرم هستند، گاه به نظر می‌رسد رشدشان به طرف داخل است ولی دلیلی ندارد نگران این موضوع باشید، مگر اینکه پوست اطراف ناخن قرمز، ملتهب یا سخت شود. همان‌طور که شیرخوار شما بزرگتر می‌شود، ناخن‌های پای او سخت‌تر و مشخص‌تر خواهند شد.
اگر در حین استفاده از ناخن‌گیر، بریدگی در دست نوزاد پیش آمد و خونریزی اتفاق افتاد، جای نگرانی نیست. فقط با یک دستمال تمیز باید محل خونریزی را به آرامی فشار داد تا خونریزی قطع شود. نیاز به پانسمان نمودن و یا چسباندن چسب به محل بریدگی نیست. زیرا ممکن است شیر خوار در هنگام مکیدن انگشتانش پانسمان یا چسب را بمکد. باید اجازه داد زخم در معرض هوا خشک شود و بهبود یابد.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.