اصول رفتار با کودک، رفتار اعتدالی

در توافقنامه مربوط به رفتارهای خوب دو طرف وجود دارد- شما و کودکتان .این امر نوعی قرارداد است وقتی با کودک خود رفتار خوبی نداریم ، نمی توانیم از او انتظار داشته باشیم که درست رفتار کند به منظور استفاده بهینه  باید به مجموعه رفتارهای ذیل- به عنوان راهی برای راضی کردن طرف مقابل خود- توجه داشته باشیم.

عادل و منطقی باشید

عادل و منطقی بودن بهترین راه اجتناب از رنجش و ناراحتی و جلب توجه و احترام کودکان است با رفتار نامناسب خود اسباب رنجش و ناراحتی کودکان را فراهم نیاورید و در همۀ مسائل جانب تعادل را رعایت نمایید.

واضح و صریح سخن بگویید

قوانین و نتایج احتمالی نقض کردن آنها را از قبل بیان کنید آینده نگر باشید اگر نمی توانید برنامه ریزی کنید برای شکست خوردن برنامه ریزی می کنید اگر قانونی را از قبل مشخص نکردید اعمال کردن آنها را برای دفعه بعد بگذارید.

جدی و ثابت قدم باشید

هرقانونی را که وضع کردید براعمال آن مصر باشید اما گاهی اوقات بهتر است که کمی انعطاف پذیر باشید.

 مثبت باشید

تحسین کردن و پاداش دادن به مراتب اثرگذارتر از تنبیه کردن است وقتی کودکتان کاری انجام می دهد علاقه و توجه خود را نسبت به تلاش او نشان دهید او را در آغوش بگیرید و نوازش کنید.

 

خلاق باشید               

اگر متوجه شدید که کودکتان در یک مسیر مشکل ساز حرکت می کند جهت حرکت او را تغییر دهید دوری کردن از مسائل درد سرساز بهتر از برنده شدن در نبرد مقابله با این گونه مشکلات است.

حساس باشید

همیشه سن و توانایی کودک خود را به خاطر داشته باشید و به او مسئولیت بیش از حد ندهید اگر در این زمینه اشتباه کردید از او عذرخواهی کنید.

برای کودک خود وقت بگذارید

اجازه ندهید که رفتارهای ناشایست کودک تنها راه جلب توجه شما باشند.

 

به کودک خود امکان انتخاب بدهید

به این ترتیب کودک شما محدودیت های مربوط به مسائل دیگر را راحت تر می پذیرد.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.