اگر کودکتان چاق است، شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟

اگر کودکتان چاق است، شما چه کمکی می‌توانید بکنید؟

✅ برای ترغیب کودکتان به خوردن مواد غذایی سالم و فعال بودن این است که خودتان هم همین کار را انجام دهید. کودکان از شما یاد می‌گیرند :
⭕️ نکات مهم :

✴️ هرگونه تغییری در رژیم و شیوه زندگی کودک در صورتی که این تغییرات، کل خانواده را شامل شود، پذیرفتنی‌تر است.

✴️ غذاخوردن همه اعضا خانواده بر سر میز، منع خوردن نوشیدنی‌های شیرینو گاز دار  طبخ غذا در خانه و یا سفارش غذاهای سالم‌تر از رستوران‌ها

✴️ تشویق به ورزش

نیازی نیست که کودکان چاق بیشتر از کودکان لاغر ورزش کنند

✅ توصیه می‌شود که کودکان روزانه یک ساعت ورزش کنند، اما این زمان ورزش را می‌توان به چندین زمان ده تا پنج دقیقه در طول روز تقسیم کرد.

✅ پیاده‌روی به جای استفاده از اتومبیل، و یا دوچرخه سواری در مسیر‌‌های کوتاه راه ساده‌ای است که کل خانواده می‌توانند در آن مشارکت داشته باشند.

✴️سالم غذا خوردن

کودکان همانند بزرگسالان باید روزانه پنج وعده و یا بیشتر میوه و سبزیجات استفاده کنند.
به گفته کارشناسان، آب میوه‌هایی طبیعی  که هیچگونه شیرینی به آنها اضافه نشده و اسموتی‌ها ( آب میوه که در آن تکه های کوچک میوه وجود دارد) را باید به عنوان یک وعده از این پنج وعده در نظر گرفت، به این دلیل که درصد شکر موجود در آن‌ها بالا است. اگر سبزیجات پخته را در میان وعده بگنجانید املاح و ویتامین های مناسبی را به کودک رسانده اید . حسن سبزیجات کم کالری بودن آنهاست و برای کل خانواده و کودکان چاق مناسب است .

✅کارشناسان مجموعه‌ای از آن‌ها را بیشتر از ۱۵۰ میلی‌لیتر که معادل یک لیوان کوچک است، توصیه می‌کنند.
این توصیه به این دلیل است که میوه له شده و یا میوه‌هایی که آب آن‌ها گرفته می‌شود، مقادیری شکر طبیعی آزاد می‌کنند که خطر پوسیدگی دندان را برای کودکان به همراه دارد. بنابراین بهترین روش این است که کودکان آب میوه و یا اسموتی را به هنگام غذا استفاده کرده و بنوشند.

✴️ محدودیت شکر

✅ حداکثر میزان شکری که کودکان روزانه باید استفاده کنند:
۶-۴ ساله – ۵ حبه قند یا ۱۹ گرم
۱۰-۷ ساله- ۶ حبه قند یا ۲۴ گرم
بالای این سن- ۷-۱۱ حبه قند یا ۳۰ گرم

✅کارشناسان توصیه می‌کنند که کودکان نباید بیشتر از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا
✅ بشقاب‌هایی که مخصوص بزرگسالان است را نباید برای غذا دادن به کودکان استفاده کرد؛ به این دلیل که آن‌ها را تشویق به زیاد خوردن می‌کند.
در عین حال در هر وعده غذایی ابتدا مقدار کمی غذا به کودک بدهید به این ترتیب به کودک این فرصت را می‌دهید تا در صورتی که هنوز احساس گرسنگی می‌کند از شمار درخواست غذا بکند.

✅کودکان را تشویق کنید که آهسته غذا بخورند و آن‌ها را برای این که تمام غذا موجود در بشقاب را بخورند تحت فشار قرار ندهید. این همچنین کمک می‌کند تا زمان غذا خوردن را تنظیم کنید.

فیسبوک
تلگرام
توئیتر
لینکداین
واتساپ
ایمیل

نوشته های محبوب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین نوشته ها

نوشته های محبوب

مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.