الگوی غذایی صحیح کودکان 2 تا 5 ساله

برای تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز، برنامه غذایی این کودکان باید شامل ترکیبي از غذاهای مختلف متشکل از گروه های اصلی غذایی باشد. گروه های اصلی غذایی در قالب راهنماهای غذایی براي این سنین عبارتند از :

  • گروه نان و غلات (شامل نان،برنج و ماکارونی) که تامین کننده انرژی، ویتامین های گروه B، آهن، فیبر و پروتئین مورد نیاز کودک است و بیشترین سهم غذای روزانه کودک را باید به خود اختصاص دهد.
  • گروه سبزی ها و میوه ها که تامین کننده ویتامین ها، املاح و فیبر مورد نیاز کودک است و در افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری ها نقش دارد.
  • گروه شیر و لبنیات( شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی) که تامین کننده کلسیم، فسفر، پروتئین، ویتامین های گروه B و ویتامین های A و D است.
  • گروه گوشت و جانشین ها (شامل انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات و مغزها) که تامین کننده پروتئین، آهن و روی مورد نیاز کودک است.

در راس هرم غذایی چربی ها و قندها قرار دارند که سهم بسیار کمی از برنامه غذایی را باید به خود اختصاص دهند.

  • ROSHE LD-1000 QS
  • تنها در کودکانی که به خوبی وزن نمی گیرند می توان از کره یا روغن های گیاهی برای مقوی نمودن غذاهای کودک استفاده نمود. در کودکانی که سرعت رشد مطلوب دارند استفاده بیش از حد از چربی ها می تواند با افزایش خطر ابتلا آنها به چاقی همراه باشد. برنامه غذایی کودکان در این سنین باید از 3 وعده غذای اصلی و 2 تا 3 میان وعده تشکیل شده باشد. شیر (بویژه قبل از خواب)، بیسکویت، میوه ها، کلوچه، خرما، میوه های خشک و انواع آجیل های خام و تازه انتخاب های بسیار خوبی برای میان وعده کودکان هستند. مصرف برخی میان وعده ها، مانند چیپس، غلات حجیم شده و به طور کلی تنقلات بی ارزش علاوه بر تغییر ذائقه کودک و افزایش احتمال ابتلای وی به بیماری های غیرواگیر در سنین بزرگسالی با تاثیر بر اشتهای کودک و در نهایت تمایل کمتر او به وعده های اصلی می توانند بر سرعت رشد کودک و به خصوص افزایش مطلوب قد تاثیر منفی داشته باشند. ذائقه فرد در دوران کودکی شکل می گیرد و اثر آن تا آخر عمر باقی می ماند. بدین ترتیب لازم است تا ذائقه کودکان را به غذاهای سالم (به طور مثال غذاهای کم نمک و یا سرخ نشده) عادت دهیم. اگر به طور منظم در برنامه غذایی کودک سبزی ها و حبوبات پخته، مرغ، گوشت و حتی ماهی آب پز قرار دهیم، کودک به تدریج با طعم این غذاها آشنا و در بزرگسالی نیز نسبت به آنها علاقمند خواهد بود. nike free 3.0 v5 ext leopard بهتر است به جای اضافه کردن شکر و عسل به شیر و یا مصرف شیرکاکائو، کودکان را با طعم واقعی شیر آشنا کنیم. الگوی غذایی خانواده، نقش مهمی در انتخاب غذای کودک دارد. معمولا کودکان غذایی را که یکی از اعضای خانواده از خوردن آن امتناع می کنند، نمی خورند.

    فیسبوک
    تلگرام
    توئیتر
    لینکداین
    واتساپ
    ایمیل

    نوشته های محبوب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    آخرین نوشته ها

    نوشته های محبوب

    مهدک مراقبت‌های همه جانبه دوران کودکی

    مراقبت برای رشد و تکامل کودکان خردسال (Early Childhood Development) فقط به آنچه در درون کودک می‌گذرد نمی‌پردازد. بلکه به آنچه کودک شما برای رشد و نمو خود به آن نیاز دارد توجه دارد. برای اینکه کودک بتواند بگونه‌ای سالم و طبیعی تکامل یافته و یاد بگیرد، تنها کافی نیست که نیاز‌های اولیه و اصلی برای نگهداری، تغذیه و سلامتی او تامین شوند، بلکه لازم است نیازهای او برای تاثیر متقابل، تقلید، عواطف، ایمنی و یادگیری در اثر کشف و جستجو نیز برآورده شود.